Článek
Zároveň se potvrdila informace, že posádka stroje neinformovala ani rakouské řízení letového provozu. „AustroControl nebyl upozorněn ani nijak informován o mimořádnosti na tomto letu. Ani o důvodech, ani o výběru nižší letové hladiny,“ citoval odborný server Zdopravy.cz mluvčího AustroControl Markuse Pohanku. O problémech letu nevěděli ani Srbové a Maďaři, přes jejichž území stroj rovněž letěl.
Mluvčí Řízení letového provozu České televizi sdělil, že „zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval“.
Ředitel Úřadu civilního letectví David Jágr ČT řekl, že postup pilotů je šokoval a případ považují za bezprecedentní. I proto požaduje úřad po Smartwings další informace.
Podle tiskového mluvčího ÚCL Vítězslava Hezkého se nejedná se o obecnou žádost, jsou v ní podle něj konkrétní otázky. „Po Smartwings požadujeme vysvětlení včetně důkazního materiálu,“ sdělil Seznamu.
Konkrétní otázky, které společnosti zaslal, nechce úřad prozradit, ale směřují na ty body případu, kde mohli piloti či společnost pochybit.
Po společnosti požaduje vysvětlení jednotlivých rozhodnutí, která v situaci, kdy stroj měl funkční jen jeden motor, udělala. Chce například znát důvody, proč se posádka nerozhodla nouzově přistát.
Smartwings mají na odpovědi a vysvětlení lhůtu do 6. září, pak budou podle úřadu následovat další kroky správního řízení.
Podle leteckého publicisty Martina Velka je situace vážná. Smartwings podle něj nejsou spolehlivé aerolinky, sdělil novinářům Seznamu.
Zprávu, kterou Úřad pro civilní letectví poslal společnosti Smartwings, nemůže podle mluvčího ÚCL kvůli probíhajícímu řízení poskytnout médiím.
Web Zdopravy.cz zároveň zveřejnil interní dopis Smartwings svým zaměstnancům, kde je varuje, aby nezveřejňovali na sociálních sítích komentáře. Několik takových hrubých porušení pracovní kázně prý společnost prošetřuje.