Hlavní obsah

Úřad jde po firmě, které unikla data z rezervačního systému pro očkování

Foto: Shutterstock.com

Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů už byla zjednána náprava.

Společnost Reservatic provozuje rezervační systém pro očkování proti covidu-19. Podle stížností se rodná čísla ze systému dostávala k internetovému gigantu Google.

Článek

Do ostravské firmy Reservatic, přes jejíž systém se lidé přihlašují k termínům na očkování proti koronaviru, míří kontrola kvůli porušení ochrany osobních údajů. Je to reakce na zjištění, že údaje přihlášených lidí se dostávaly k internetovému vyhledávači Google k reklamním účelům.

„Ověříme, jakým způsobem je nakládáno s osobními údaji občanů České republiky, kteří se registrují přes Centrální rezervační systém pro očkování proti covidu-19, a zda je toto nakládání s osobními údaji v souladu s obecným nařízením,“ prohlásil předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiří Kaucký.

Úřad reaguje na upozornění, která dostal 20. ledna od Ministerstva zdravotnictví a Národní agentury pro komunikační a informační technologie. Podle nich se do systému Google Analytics dostala čísla zdravotních pojištěnců, což jsou zpravidla rodná čísla. Tyto údaje se tak vlastně ocitly ve Spojených státech.

„Dle ohlášení již byla přijata vhodná opatření k nápravě. Úřad přijatá opatření podrobí detailní kontrole a posoudí dostatečnost a vhodnost, případně nařídí, aby správce (Ministerstvo zdravotnictví) nebo zpracovatel (dodavatel systému) učinili další potřebné kroky,“ dodal úřad v tiskové zprávě.

Firma Reservatic získala na podzim státní zakázku na základní službu centrálního rezervačního systému pro objednávání k testům na koronavirus a tutéž službu poskytuje také při rezervacích na očkování.

Přes systém prochází s každou rezervací osobní údaje dotyčného – kromě jména a adresy musí lidé při zadávání rezervace na webu vypsat také rodné číslo, zdravotní pojišťovnu, telefon a e-mailovou adresu.

Stránka, kam pacienti vyplňovali své kontaktní údaje a rodné číslo, však podle serveru iRozhlas.cz načítala i skripty několika reklamních společností. Ty na stránce zajišťují některé funkce, jako je hezčí písmo, statistiky návštěvnosti či ochrana proti spamu. Zároveň ale firmám odesílají informace o uživatelích, na jejichž základě mohou cílit reklamu.

Většinový podíl ve firmě Reservatic vlastní plastický chirurg Otakar Lucák. Ten před několika lety prodal svoji ostravskou kliniku, která vydělávala na úpravách tělesných partií, a získané peníze investoval do vývoje rezervačního systému.

Stanovisko společnosti Reservatic Seznam Zprávy zjišťují.

Doporučované