Článek
Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky by měla stát zhruba polovinu z původně ohlášených čtyř set milionů korun. Poslancům to v úterý řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Návrh ODS, aby Sněmovna situaci na ministerstvu dopravy projednala jako zvláštní bod, poslanci ANO vetovali.
„Ta předběžná cena, kterou jsme odhadli, by mohla být někde na polovině,“ uvedl k nové zakázce Havlíček. Zrušená zakázka, která stála funkci Havlíčkova předchůdce Vladimíra Kremlíka (za ANO), měla stát 401 milionů korun. Podle odborníků i politiků byla výrazně předražená, navíc nevzešla z otevřeného tendru. Skupina 60 dobrovolníků o posledním lednovém víkendu vyvinula zdarma informační systém, s jehož využitím ministerstvo dopravy počítalo.
Havlíček potvrdil, že kvůli zrušené zakázce bylo podáno trestní oznámení v souvislosti s příbuzenským propojením mezi pracovníky Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a společností, která zakázku připravovala. U této společnosti pracoval manžel vedoucí odboru informačních systémů a technologií SFDI, uvedl Havlíček.
Původní zakázka na elektronické viněty podle Havlíčka „pravděpodobně procesně proběhla v pořádku“, ale podle rčení „operace se podařila, pacient zemřel“. Zakázka byla zadána „komplikovaně s ohledem na zbytečnou dikci takzvaných bezpečnostních ochranných prvků“, uvedl vicepremiér.
Elektronické dálniční známky by od příštího roku měly nahradit dosavadní papírové kupony. Systém by měl být připraven na začátku letošního prosince. Loni stát na prodeji známek vybral 5,35 miliardy korun.
Opoziční ODS chtěla ve Sněmovně projednat nejen předraženou zakázku na mýtné, ale i podezření z úplatku pro Kremlíka, protahující se opravu dálnice D1, další dálniční propojení Moravy s Čechami nebo obchvat kolem Prahy.
Kremlík oznámil, že mu byl v době, kdy byl ještě ministrem, nabídnut úplatek 1,5 milionu korun za ovlivnění zakázky na supervizora mýtného systému. Před týdnem kvůli tomu podal trestní oznámení. Zakázku na auditora mezitím Havlíček také zrušil. Kontrolu mýta nejspíš svěří státnímu podniku Cendis.