Hlavní obsah

Unikl téměř jisté smrti. Jeden z přeživších pádu letadla promluvil

Foto: Profimedia.cz

Letadlo dopadlo do obydlené oblasti města Karáčí.

Na palubě letadla, které v pátek nedokončilo svou cestu z Láhauru do Karáčí, se nacházelo celkem 99 lidí. Pákistánské úřady v sobotu potvrdily, že 97 z nich během leteckého neštěstí zahynulo.

Článek

V Airbusu A-320 se v momentě nehody nacházelo 91 pasažérů a 8 členů posádky. Let se uskutečnil díky obnoveným domácím letům, které Pákistán povolil už minulý týden, aby se tamní obyvatelstvo mohlo přemístit k rodinám na muslimský svátek íd al-fitr. Během svého druhého pokusu o přistání ovšem letadlo havarovalo přímo do obytné čtvrti města Karáčí.

Během posledních vteřin před katastrofou oznámil pilot letadla kontrolní věži, že jeho stroj není poháněn ani jedním ze dvou motorů a že se plánují vrátit k letišti. Podle nahrávky z černé skříňky, kterou zveřejnil respektovaný web pro monitoring letectví liveatc.net, bylo pilotovou poslední komunikací s kontrolory zvolání „Mayday! Mayday! Mayday!“. První přistání se podle všeho nepovedlo kvůli technickým problémům s podvozkem letadla, informoval deník The Guardian.

Smrti v troskách letadla se podařilo uniknout dvěma pasažérům, o život tak přišla převážná většina z lidí na palubě. Podle BBC News se zatím podařilo identifikovat pouze 19 z celkového počtu 97 obětí. Jeden ze dvou přeživších, Muhammad Zubair, už poskytl detaily, jak se mu podařilo se z hořícího letadla dostat. Druhý šťastlivec, Zafar Masood, se osobně zatím nevyjádřil, je ovšem při vědomí a utrpěl několik zlomenin.

„Slyšel jsem jen křik”

„Okolo jsem viděl jen dým a oheň. Ze všech stran jsem ale slyšel křik. Děti a dospělí. Neviděl jsem nikoho z těch lidí, jen jsem slyšel jejich křik,“ uvedl Zubair, který se momentálně nachází v nemocnici v Karáčí, pro Geo News. Přibližně 10 minut poté, co se letadlu nepodařilo poprvé přistát, měl podle Zubairova svědectví pilot oznámit pasažérům, že se pokusí přistát podruhé. Tento pokus ale dopadl hůře než první. „Rozepnul jsem pás a viděl nějaké světlo, vydal jsem se tedy za ním. Abych se dostal do bezpečí, musel jsem skočit z výšky přibližně tří metrů.“

Podle informací agentury Reuters zatím nejsou v hustě osídlené oblasti hlášena žádná další úmrtí, nalezená těla by tak měla patřit pouze cestujícím z letadla. Poničeno bylo celkem 25 domů, jejichž obyvatelé dostali možnost náhradního ubytování. Očitý svědek popsal pro BBC News situaci v sousedství, na níž se mu po vyběhnutí z domova naskytl pohled, jako strašlivou.

Za účelem vyšetřování havárie byl ještě v pátek vytvořen čtyřčlenný tým, který by měl po pečlivém přezkoumání předběžně informovat o příčinách nehody během následujícího měsíce, oznámila agentura Reuters. Letadlo poprvé vzlétlo v roce 2004 a motory, kterými bylo vybaveno, pocházely od CFM International; jde o joint venture mezi společností GE Aviation z USA a SNECMA Moteurs z Francie. Podle pákistánského listu Dawn podstoupil letoun poslední technickou kontrolu 21. března tohoto roku a den před nehodou absolvoval bez problémů cestu z ománského Maskatu do již zmíněného Láhauru.

Doporučované