Hlavní obsah

Unikátní školní loď v Děčíně po rozsáhlé opravě opět slouží studentům

Foto: Seznam Zprávy

.

Unikátní školní loď kotvící v přístavu Rozbělesy v Děčíně po rozsáhlé rekonstrukci opět slouží studentům. Plavidlo s dílnami využívají hlavně budoucí lodníci, kteří zkušenosti nabírají i v cizině.

Článek

„Velkou část nákladů z celkového objemu zhruba 36 milionů korun zaplatil Ústecký kraj, zřizovatel Střední školy lodní dopravy a technických řemesel, která jako jediná v republice má obor lodník,“ řekla ředitelka školy Jana Férová.

Opravu 85 metrů dlouhé, 12 metrů široké a stejně tak vysoké lodi plánovala škola dlouhou dobu. Do dvou výběrových řízení se nikdo nepřihlásil, ve třetím byly dvě firmy, s vítězem byla na počátku roku 2016 podepsaná smlouva. Oba uchazeči tehdy splnili podmínky, zvítězil ten s nižší cenou, což byla První chráněná dílna podnikatele Tomáše Horáčka, obviněného později v kauze údajných manipulací s nemocničními zakázkami. Nakonec opravu, která zahrnovala výměnu oken, úpravu podlah, instalaci drenážního systému, výměnu elektrorozvodů, provedla Mostecká montážní. Vedle opravené lodi, kterou ještě čeká nátěr, získali studenti také nové uniformy navržené Česlavem Jarošem

„Loď nám závidí celá Evropa, kluci tu chodí po palubě i v zimě a zkouší si tak podmínky, které pak zažijí v praxi,“ uvedl ředitelka. Na lodi pracují u motorů, v kovárně, je tu nautická dílna a v plánu je multimediální učebna. Studenti se mohou pohybovat po celém plavidle, doposud mohli být jen ve čtyřech dílnách na horní palubě.

Kraj koupil loď z konkurzní správy v roce 2004 za 8,4 milionu korun. Tehdy plovoucí dílny odpovídaly potřebám školy i platným předpisům. Legislativa se ale změnila. Protože loď již není určena pro zaměstnance, ale pro výuku žáků, nevyhovovala přísným podmínkám, a neměla proto schválený plný provoz Českým lodním a průmyslovým registrem (ČLPR) a Krajskou hygienickou stanicí v Ústí nad Labem (KHS). Teď znovu potřebné dokumenty má. Žáci se na loď mohli vrátit po obnovení praxí.

Obor lodník studuje v každém ročníku ve dvou třídách zhruba 50 dětí. „Zahraniční rejdaři mají obrovský zájem o naše žáky, někteří už přistoupili k takovému typu praxe, že tři žáky vezmou na třítýdenní turnus a platí jim veškeré náklady. Je to pro ně obrovská zkušenost,“ uvedla ředitelka. Novinkou studia je zařazení kurzu záchranného plavání a kurzu vaření. „Aby se kluci na lodi dokázali o sebe postarat,“ zmínila ředitelka a dodala, že aktuálně obor studují i dvě dívky.

Absolventi dostávají kromě výučního listu platnou plavební knížku s odježděnou praxí a hodnost lodník uznávanou pro řeku Rýn. „Práce mě baví, už jsem si ji vyzkoušel,“ řekl ČTK student druhého ročníku Daniel Vostruha. „Táta je lodník, tak jsem si řekl, že to taky zkusím. Učíme se dělat uzly, vyvazovat, pracovat na lodi,“ řekl Pavel Kanca. Vedle budoucích lodníků mohou plavidlo využívat i strojaři a další žáci a studenti.

Doporučované