Hlavní obsah

Unikátní české letadlo na baterky dostalo razítko a může do vzduchu

Jedinečné české elektrické letadlo má povolení a může letět.Video: Jan Marek, Adam Junek, Seznam Zprávy

Zatím jediný dvoumístný sportovní elektrolet na světě by se tak na jaře příštího roku mohl dostat na trh.

Článek

Unikátní český „elektrický větroň“ ΦNIX má na dosah certifikaci.

„Dostali jsme úřední razítko, že můžeme do vzduchu, odletěli jsme zkušební certifikační let a odevzdali všechny potřebné doklady. Teď už čekáme jen na dokončení formálního procesu certifikace, osvědčení by nám mělo přijít během pár dnů až týdnů,“ říká jeden z iniciátorů projektu Ivo Prokop.

Letoun ΦNIX, který se ve světové premiéře představil na jarním leteckém veletrhu v německém Friedrichshafenu, je od této středy do neděle k vidění na e-Salonu, přehlídce elektromobilní dopravy, která se koná na pražském výstavišti v Letňanech.

Další díl pořadu Peníze nebo život.Video: Zuzana Kubátová

ΦNIX je v podstatě větroň, doplněný elektromotorem. Na baterii vydrží letět minimálně 2,5 hodiny, v kombinaci s klouzavým letem pak zvládne na jedno nabití až kolem 350 kilometrů. „To není málo – v České republice vám to stačí dostat se prakticky kamkoliv, pokud startujete z nějakého centrálního letiště,“ říká Ivo Prokop.

K vývoji elektroletu se spojila letecká firma Phoenix Air z Letohradu s producentem elektronických systémů MGM Compro ze Zlína a pražským výrobcem nabíječek PEG. Koordinátorem a duchovním otcem projektu je firma Sport Prop, za níž stojí letečtí a techničtí fandové, bratři Ivo a Jan Prokopovi.

„Naším záměrem je dodávat na trh elektroletadla zároveň s velkokapacitními nabíječkami PEG. Náš systém je schopen nabít baterii letadla na 80 procent kapacity za 20 minut, zároveň má na letištích sloužit k dobíjení elektroaut a jakýchkoliv dalších vozidel na elektřinu,“ vysvětluje Ivo Prokop.

V České republice vyvíjí různé typy vlastních elektroletů celkem sedm firem, projekt ΦNIX patří k nejpokročilejším.

Související témata:

Doporučované