Článek
Unikátní český „elektrický větroň“ ΦNIX má na dosah certifikaci.
„Dostali jsme úřední razítko, že můžeme do vzduchu, odletěli jsme zkušební certifikační let a odevzdali všechny potřebné doklady. Teď už čekáme jen na dokončení formálního procesu certifikace, osvědčení by nám mělo přijít během pár dnů až týdnů,“ říká jeden z iniciátorů projektu Ivo Prokop.
Letoun ΦNIX, který se ve světové premiéře představil na jarním leteckém veletrhu v německém Friedrichshafenu, je od této středy do neděle k vidění na e-Salonu, přehlídce elektromobilní dopravy, která se koná na pražském výstavišti v Letňanech.
ΦNIX je v podstatě větroň, doplněný elektromotorem. Na baterii vydrží letět minimálně 2,5 hodiny, v kombinaci s klouzavým letem pak zvládne na jedno nabití až kolem 350 kilometrů. „To není málo – v České republice vám to stačí dostat se prakticky kamkoliv, pokud startujete z nějakého centrálního letiště,“ říká Ivo Prokop.
K vývoji elektroletu se spojila letecká firma Phoenix Air z Letohradu s producentem elektronických systémů MGM Compro ze Zlína a pražským výrobcem nabíječek PEG. Koordinátorem a duchovním otcem projektu je firma Sport Prop, za níž stojí letečtí a techničtí fandové, bratři Ivo a Jan Prokopovi.
„Naším záměrem je dodávat na trh elektroletadla zároveň s velkokapacitními nabíječkami PEG. Náš systém je schopen nabít baterii letadla na 80 procent kapacity za 20 minut, zároveň má na letištích sloužit k dobíjení elektroaut a jakýchkoliv dalších vozidel na elektřinu,“ vysvětluje Ivo Prokop.
V České republice vyvíjí různé typy vlastních elektroletů celkem sedm firem, projekt ΦNIX patří k nejpokročilejším.