Článek
Klenotnice Margaux Lange vysvětluje, že se do Barbie zamilovala již jako malé dítě. Panenkami byla doslova „posedlá”, a to jak hraním si s nimi, tak vytvářením „vlastního miniaturního světa”, který vybavovala i vlastnoručně vyrobeným oblečením, doplňky nebo i nábytkem.
Kousek i za více jak 60 tisíc korun
Cesta se jí doširoka otevřela na Marylandském institutu umění v Baltimoru, kde se zrodila její výjimečná kolekce „Plastic Body Series”, kterou se chtěla odlišit, a kde v roce 2001 obdržela titul „bakalář umění”. Dnes na svých, pro mnohé lidi i kontroverzních, špercích vydělává po kuse od osmdesáti až po tři tisíce amerických dolarů.
„Je spousta lidí, u kterých moje výrobky zaplňují prázdné místo vzniklé z nostalgie, takže jsou pak spokojení, když mohou nosit kousek svého dětství na sobě, a já jsem spokojená též,” popisuje Margaux Lange motivy svých zákazníků.
Odpůrci srovnávají tvorbu s pitvou
Podle agentury Reuters má devětatřicetiletá Američanka s neotřelým uměleckým cítěním i řadu kritiků. Ti říkají, že jim šperky přijdou strašidelné, znepokojivé a mají z toho pocit, jakoby někdo pitval a amputoval končetiny skutečného člověka.
„Osobně v tom nic destruktivního nevidím, ale chápu, že si to tak nějací lidé interpretují a nevadí mi,” vysvětluje Lange. „Měla jsem s Barbie kladný vztah, když jsem vyrůstala, a mám ho i nyní. Tu panenku respektuji pro to, čím má být, ale zároveň ji respektuji i pro to, že je to prostá loutka a materiál.”
Materiál pro náušnice z rukou, které byly její první vůbec, náhrdelníky, prstýnky, brože a další shání Lange po garážových výprodejích, bazarech, bleších trzích nebo na eBay.
Mattel si objednal některé klenoty
Neobvyklé výtvory klenotnice zaujaly i samotného výrobce Barbie, společnost Mattel, která Margaux Lange kontaktovala a požádala ji o originální kolekci do katalogů svých sběratelů - výběr prstýnků z panenčiných bot.
První klasické Barbie zaujaly své místo v regálech obchodů již v roce 1959. Od té doby se staly svým vlastním multimiliardovým průmyslem.