Článek
Společnost si prošla před lety hubenějším obdobím, kdy se nedařilo a nebylo ani na výplaty. Z 60 % dřív dodávala nástroje pro americký trh – a přišla globální ekonomická krize. „Těch faktorů tam ale bylo víc, byla chyba soustředit se na jediný trh, navíc jsme měli poměrně velké dolarové konto – a když šel dolar dolů, byl to pro nás průšvih,“ vzpomíná na období Zuzana Ceralová Petrofová a dodává: „Po krizi už se nikdy nepodařilo ten americký trh obsadit tak jako dřív – loni jsme tam udělali 6 %. Bylo potřeba hledat trhy nové – a to je Čína, tam nám to momentálně dělá nějakých 38 %.“
Má to ale svá úskalí, co se týče kopírování. A dokonce tam jdou tak daleko, že se čas od času někdo snaží zaregistrovat a ukrást jejich značku. Podle majitelky firmy tam naprosto odlišně od evropských poměrů fungují v tomto smyslu úřady, které klidně zaregistrují tomu, kdo přijde, značku, aniž by mu patřila. „Pak vyhrajete spor a k vašemu zděšení zjistíte, že mezi tím přijdou další tři a oni jim to opět zaregistrují, tu stejnou značku. Musí se to strašně hlídat,“ vysvětluje Zuzana Ceralová Petrofová a popisuje, zda se vůbec finančně a právně vyplatí do sporů jít. „My se vždycky bráníme. Například jsme na veletrh v Číně přivezli úplně nový klavír a oni nám ho zkopírovali a vystavili taky – stačí jim dnes fotka z internetu. Oslovili jsme hongkongského právníka a nakonec to dobře dopadlo. Právník ale stál 50 tisíc eur a klavír 100 tisíc, takže vždy pečlivě zvažujeme a počítáme, jestli se nám to vůbec vyplatí.“
Od roku 1864, kdy její praděd Antonín Petrof postavil svůj první klavír, pod značkou Petrof vyrobili zhruba 630 000 nástrojů. Dnes mají 270 zaměstnanců a obrat zhruba 280 milionů korun ročně. Zisk 14 milionů korun. Obchodují na 5 kontinentech a vyvážejí do více než 65 zemí celého světa.
Podívejte se na celý rozhovor s majitelkou slavné firmy. Pořad Byznys vysíláme každý den ve 14:00 a 22:30 a v pátek ve 14:00 a 18:15.