Hlavní obsah

Ukradli mu lyže, tak vymyslel zámek. Řve jako skvělý hlídač z ptačí říše

Zámek je inspirovaný pávem, známým hlídačem.Video: Zuzana Hodková

Před čtyřmi lety odjel Marek Vala s kamarádem lyžovat do Rakouska. Oba se vrátili bez lyží. Krádež tehdy nového sportovního vybavení za desítky tisíc korun ho tak naštvala, že na lyže a další sportovní vybavení vymyslel zámek.

Článek

Cesta od krádeže lyží až k vytvoření zámku a rozjezdu firmy trvala tři a půl roku. „To je od první myšlenky. Ta intenzivní část pak trvala dva a půl roku. Inspirovali jsme se, kde se dalo. Název je odvozený od páva, o kterém se říká, že je výborným ochráncem majetku,“ říká autor projektu Marek Vala s odkazem na častého obyvatele zámeckých areálů.

Zámek tvoří lehká krabička s pohyblivým senzorem a na krádež upozorní majitele nejenom specifickým alarmem, ale také notifikací v telefonu. Uvnitř pásku jsou pak zalisovaná ocelová lanka a vodič připojený k elektrotechnice. Vývoj i výroba probíhá v Česku.

Vyprodané předobjednávky

„Minulý rok v listopadu jsme zahájili předobjednávky a od té doby jsme prodali tisíc kusů. Původně jsme avizovali prodej na konci února, máme lehké zpoždění a očekáváme zámky v polovině dubna,“ dodává Vala s tím, že zákazníci jsou nejenom z Česka, ale například i z Německa.

Firma totiž se svým zámkem od začátku cílí na globální trhy a teď zaujala i potřebné investory – venture kapitálový fond Nation 1 a výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Dohromady do projektu vloží 11 milionů korun.

„Částka je navázaná na čtyři milníky, které musíme splnit. První je akcelerační, další dva jsou navázané na obrat a čtvrtý je po uzavření smlouvy s pojišťovnou,“ vysvětluje Marek Vala s tím, že s pojišťovnami o možnosti pojištění zamčeného vybavení teď jedná. „V současné době jednáme s několika pojišťovnami o tom, jak celý proces nastavit. Chceme to nabídnout ještě letos,“ dodává Vala.

Investoři také stanovili cíle prodeje, v jejich finančním plánu je zahrnuto hned 13 tisíc prodaných kusů.

Teď Marka Valu trápí stejně jako další výrobce nedostatek materiálů, dlouhé čekací lhůty a zvyšující se ceny součástek. „Na trhu je nedostatek elektronických komponentů a adekvátně tomu rostou ceny. Vzrostly o desítky procent, ale to největší riziko pro nás jsou dostupnosti součástek. Jenom na elektronické desce máme 58 různých součástek. Jakýkoliv výpadek znamená nedodávku. Ta investice je z velké části použita na naskladnění zásob na pár měsíců,“ dodává Vala.

Doporučované