Článek
„Částka zahrnuje kromě samotného úklidu mezi listopadem 2019 a březnem 2020 také náklady mimo jiné na skladování materiálu od loňského dubna do října,“ uvedl Petr Jansa z Technické správy komunikací (TSK), která se stará o pražské silnice a chodníky. Údržbu zajišťuje každoročně od 1. listopadu do 31. března právě TSK, která si najímá Pražské služby (PSAS). Údržba v zimě 2018 a 2019 vyšla na 1,05 miliardy.
Náklady na skladování materiálu, meteoinformace, rádiovou síť a další služby vyšly na celkem 23,24 milionu korun. „Po odečtení této částky tedy náklady na zimní údržbu v období od listopadu 2019 do března 2020 byly zhruba 883,2 milionu,“ uvedl Jansa.
Silnice a chodníky jsou uklízeny v několika tzv. pořadích. V tom prvním vyjedou sypače a pluhy na nejdůležitější komunikace a chodníky, zejména v okolí úřadů, nemocnic, škol či nádraží a stanic metra. Uklizeny musí být do dvou hodin od výjezdu. V druhém pořadí silničáři uklízí zbývající komunikace druhé třídy a ve třetím pořadí ty zbylé.
Vliv na výši nákladů měla teplá zima. Podle Jansy tak silničáři sice neodklízeli sníh, ale prováděli běžnou údržbu a úklid.
Loni v listopadu vyjížděli pouze jednou k preventivnímu posypu na silnicích v prvním pořadí. V loňském prosinci pak nemuseli vyjíždět vůbec a vyrazili pouze k sedmi lokálním zásahům. Letos v lednu vyjeli na preventivní i likvidační posypy a zaznamenali 18 lokálních zásahů. Nejklidnějším měsícem byl březen, kdy provedli jeden likvidační a jeden preventivní posyp a museli řešit jediný lokální zásah.
Ve skladu měli silničáři připraveno 24 639 tun soli a 380 tun roztoku chloridu vápenatého. Použito bylo pouze 3691 tun soli a 1138 tun chloridu vápenatého. Posypový materiál, který zbyl, bude využit na údržbu příští zimu.