Článek
„Tato škola se skutečně snaží dívat na dítě jako na jedinečnou a celistvou bytost. My vzděláváme děti v oblasti myšlení, což je i v klasickém školství, ale dbáme také na oblast cítění a vůle,“ říká třídní učitelka Základní školy waldorfské v Praze 5 Daniela Petrová.
Waldorfské školy vznikly před sto lety. První škola byla otevřena v Německu v září roku 1919. „V České republice to ale bylo komplikovanější. Protože první pokus přenést waldorfskou pedagogiku k nám se nepodařil. Teprve až po roce 1989 začaly vznikat první impulzy a aktivity,“ říká ředitel Základní školy waldorfské v Praze 5 Pavel Seleši.
Ve waldorfské škole se děti neznámkují, ale dostávají slovní hodnocení. A to po celých devět let povinné školní docházky. Je to proto, aby se žák dozvěděl, jak se mu vlastně dařilo, a věděl na čem je potřeba zapracovat. „Děti díky tomuto vývoji postupně dozrávají k sebehodnocení. V deváté třídě jsou schopné sami sebe ohodnotit zcela střízlivě a to je velká výhoda do života,“ doplňuje Daniela Petrová.
Také výuka předmětů zde je zcela jiná, protože děti jich nemají každý den pět, šest jako na běžných základních školách. Ale jednomu tématu, například chemii, se věnují celý měsíc.
V čem dalším se waldorfská škola liší, se dozvíte ve videu nad článkem. Najdete zde rozhovor, který je součástí pořadu Rodinka. Vysíláme ho na Televizi Seznam každý všední den od 9:00.
Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.