Článek
Dohlížejí na bezpečnost, radí lidem s přestupy a pomáhají s kočárky. Udělování pokut přenechávají revizorům. Pokud narazí na cestujícího bez platné jízdenky, vyvedou ho. Na rozdíl od revizorů jsou označení. Přepravní asistenti kontrolují vozy v Ostravě už přes rok. Experiment se podle tamního dopravního podniku osvědčil. Proto chce na tuto pozici přijmout do konce roku dalších dvacet lidí. Ve vozech přibudou také bezpečnostní kamery.
Asistenty přepravy nově doprovázejí hlídky městské policie. „Cítím se bezpečněji. Dvanáct let jsem jezdil jako revizor a byly nějaké napadení a konflikty. Za tu dobu, co jezdím jako asistent, ty případy nebyly. Vždy, když došlo ke konfliktu, tak se vyřešil na místě,“ pochvaloval si přítomnost strážníků jeden z asistentů, který si nepřál být jmenovaný. Strážníci také hlídkují na vybraných přestupních bodech a pravidelně doprovázejí vybrané noční spoje.
Cestující mají ze služby smíšené pocity. „Je to dobré, člověk aspoň nedostane pokutu, jenom vystoupíte. Konečně něco udělali i pro lidi,“ zamyslela se cestující Nikola. Další navrhují změny. „Znám je, modré vesty. Když už kontrolují, měli by lidi i pokutovat. Obecně si myslím, že asistenti smysl mají. Sám bych třeba nikoho neupozorňoval, ať si ztlumí hudbu, i když je to otravné,“ sdělil Tomáš.
Jiní cestující jsou ke službě skeptičtí. „Možná si dopravní podnik myslí, že asistenti pomáhají. Podle mě je to jen buzerace slušných lidí, stejně nikomu pokutu nedají. K ničemu to není. Člověk, kterého vykážou z vozu, si počká na další spoj,“ rozčiloval se Richard.
Lidé si na asistenty zvykají i díky speciálnímu hlášení, které na kontrolu ve voze upozorňuje. „Jsou k dispozici cestujícím. Netrestají, ale snaží se, aby byl ve voze pořádek,“ popsala mluvčí ostravského dopravního podniku Karolína Rycková.
Pravidelnými kontrolami si chce dopravní podnik cestující vychovat. Mnozí z nich totiž přepravní řád neznají. Ve vozech není dovolené jíst či poslouchat hlasitou hudbu. Vyvést z vozů mohou asistenti i cestující, kteří jsou špinaví nebo zapáchají. V jiných městech fungují takové akce pouze nárazově.
Strážníci si novou spolupráci chválí. „Plně jsme se zapojili do projektu asistentů přepravy. Každou jejich trojici doprovázejí vždy dva naši strážníci. Jak kvůli bezpečnosti asistentů, tak kvůli bezpečnosti všech cestujících na dané lince. Působí preventivně,“ popsal zástupce ředitele pro operační a krizové řízení městské policie Richard Váňa.
Podle strážníků i dopravního podniku ve vozech ubylo konfliktů. Zároveň přibývá žádostí policie o kamerové záznamy z vozidel. Do konce roku bude bezpečnostních kamer ve vozech třikrát více, do roku 2022 nemají chybět v žádném z vozů. „V současné době si policie vyžádá průměrně až čtrnáct záznamů měsíčně, což je oproti loňsku téměř dvojnásobně. Od zavedení kamerového systému jsme zaznamenali výrazný pokles trestné činnosti v prostředcích MHD. Část pachatelů se dokonce po zveřejnění těchto záznamů přihlásí na policii sama,“ okomentoval Antonín Řezníček z městského policejního ředitelství.