Článek
„Za rok covidu jsme prodělali víc, než kolik jsme za poslední roky dohromady vydělali,“ hodnotí dopady covidové pandemie majitel skupiny Student Agency Radim Jančura. Předběžné odhady firmy hovoří o ztrátě půl miliardy. Jančura ale hned dodává, že tato částka není za celou skupinu nic tragického.
„Je to jen číslo. Podobně jako zadlužení země. Nejdůležitější je to, že investoři a banky věří, že je společnost dobře řízená, má vizi a sílu na svém trhu, a jakmile covid pomine, zase vyletí nahoru. Naopak jsme za tu dobu posílili. Už jsme ve fázi růstu. Investovali jsme do vozidel, do technologií, vstoupili jsme na nové trhy. Byť se za námi táhne ten dluh. Byl financován přes exportní pojištění garantované EGAP,“ dodává Jančura.
Když pandemie vloni udeřila, zpočátku si myslel, že půjde o výpadek jen pár měsíců. „Ještě v dubnu jsem prohlašoval, že do konce roku zalepíme tu velkou díru z jara a skončíme na nule. V létě jsme se dokonce vrátili do zisku, ale od prvního září se vše zase zhroutilo,“ říká.
Ztráty na jízdném byly obrovské. „V nejhorších týdnech jara, kdy mělo být jen v dálkových vlacích týdně 150 tisíc lidí, jsme spadli na 4 900 cestujících. Vygenerovala se obrovská ztráta za jaro i podzim. Stejně špatně na tom ale byli všichni, a tak jsem věřil v dobré zítřky,“ říká Jančura.
Například skupina České dráhy ve stejném období vykázala ztrátu 4,1 miliardy korun. Největší propad tržeb loni zasáhl právě osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na téměř 118 milionů.
Příští rok už bude fantastický. Já jsem o tom přesvědčený.
Jaká je v tuto chvíli celková zadluženost holdingu raději nechce jeho majitel odhadovat. „Před rokem jsme měli jednu z nejnižších. Ani ne trojnásobek EBITDA. Dařilo se nám a nebyli jsme zadlužení. Teď si to netroufám říci, může to být třicetinásobek, ale zadluženost vylítla během covidu všem, na které měl covid největší dopad. Gastro, cestovní kanceláře, doprava. Náklady zůstaly, ale tržby šly na jaře a na podzim úplně dolů,“ říká Jančura.
Banky a investoři firmě i nadále věří. Dokládá to i vyprodaná emise dluhopisů z loňského jara nebo bankovní úvěr, který firma získala. Mohla tak do nových vlaků investovat téměř dvě miliardy korun.
Rosteme o 20 procent týdně
V obrat nepříznivého trendu věří Radim Jančura už letos. „Každý týden roste počet cestujících o 20 procent a věřím, že za měsíc za dva budeme na svých číslech,“ říká Jančura s tím, že zatímco u vlaků jsou zpět všechny spoje až na jeden, v autobusové části firmy je to v tuto chvíli zhruba 70 procent u mezinárodních linek a na 80 procentech ve vnitrostátní přepravě.
Radim Jančura
- Zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet.
- Je absolventem Elektrotechnické fakulty VUT v Brně.
- Vlastní také společnost DPL Real, které patří brněnský Dům pánů z Lipé.
- Člen správní rady Nadačního fondu proti korupci.
- V roce 2005 zvítězil v soutěži Podnikatel roku.
„V létě bychom se mohli vrátit k zisku a příští rok už bude fantastický. Já jsem o tom přesvědčený“, dodává.
To, že by si dopravci chtěli zahojit ztráty zdražením, si nemyslí. „Náklady trošičku rostou, ale na trhu nejsme sami. Je nás tu několik a všichni se držíme v šachu. Myslím si, že ceny porostou jen o pár procent,“ říká s tím, že pro všechny firmy bude ale druhé pololetí klíčové.
„I pro nás je tento rok extrémně důležitý. Když ho rozdělíme na covidovou a postcovidovou část, tak když prokážeme pěknou ekonomiku, banky budou brát tu postocivdovou část za 2021. A my pak můžeme příští rok investovat do železnice. Pokud dobré výsledky neprokážeme, musíme čekat na rok 2023.