Hlavní obsah

U novozélandské aerolinky mohou pasažéři zajíst nápoj kelímkem

Světové podniky se aktuálně zabývají problémem jednorázových plastů.Video: Karolína Štuková, Youtube.com

Udržitelnost a zodpovědný přístup k životnímu prostředí jsou evidentně pojmy blízké novozélandské aerolince Air New Zealand. Ve snaze omezit množství odpadu začala společnost testovat jedlé nápojové kelímky. Plánuje jimi nahradit ty papírové.

Článek

Jedním z problémů současnosti, jímž se část firem začíná vážně zabývat, jsou jednorázové plasty. Podniky hledají různé možnosti a alternativní materiály, které by vzniku jednorázového odpadu zabránily.

Svůj plán nyní představila také společnost Air New Zealand, jež navázala spolupráci s výrobcem jedlých kelímků na kávu nebo čaj Twiice. Novozélandská aerolinka se snaží snížit množství odpadu při létání a současně ušetřit plastové nebo papírové kelímky na letištích. Právě plně rozložitelné kalíšky z papíru byly první udržitelnější variantou, kterou společnost uvedla mezi zákazníky. Aerolinka zároveň apelovala na pasažéry, aby využívali vlastní kelímky, které mohou použít opakovaně.

Jedlý vanilkový kelímek je však podle firmy úplně nejlepší variantou. Po vypití svého nápoje jej může konzument jednoduše sníst. Novinku oceňují i zákazníci. Kromě toho, že udrží nápoj tam, kde má, je prý také ideální variantou zákusku. Jsou vyrobené z pšeničné mouky, cukru, vajec a vanilky.

Ekologie něco stojí

Jedlý kalíšek ovšem není nejlevnější. Společnost Twiice na svém webu nabízí balení po dvou kusech za 10 dolarů, tedy v přepočtu asi 230 korun. Větší šestikusové balení pak vyjde 23 dolarů (530 korun). Ročně přitom novozélandská aerolinka spotřebuje kolem osmi milionů nápojových kelímků. Čísla zveřejnil web CzechCrunch.

Jedlé kelímky však nejsou u Air New Zealand jedinou novinkou, která má vést ke zlepšení životního prostředí. Jen v letošním roce firma na některých letech v business třídě zrušila plastová balení na omáčky a nahradila je znovupoužitelnými nádobkami. V některých jejích letadlech už cestující nenajdou ani jednorázové plastové lahve na vodu, které mají ušetřit až 460 tisíc obalů. A to není všechno. Díky nižší váze může letadlo snížit svou uhlíkovou stopu o více než 300 tisíc tun ročně.

Podobně jako Air New Zealand smýšlejí í další aerolinky, například American Airlines nebo Delta. Ty sice zatím zůstávají u levnější varianty kelímků, svoji snahu však vynakládají například na recyklaci neekologických odpadů.

Černá ovce Ryanair

Na druhé straně plejády leteckých společností jsou aerolinky, které se naopak výrazně podílejí na znečišťování planety. Fakt, že letadla ovzduší úplně nešetří, je známý. Že se ale mezi největší znečišťovatele, kam tradičně patří provozovatelé uhelných elektráren, dostane letecká společnost, je věc nová.

První firmou, která nevyrábí energii z uhlí a přitom se podle analýzy výzkumné společnosti Transport & Environment dostala do Top 10 největších znečišťovatelů ovzduší, se stala irská nízkonákladová aerolinka Ryanair. Emise oxidu uhličitého u ní loni stouply o 6,9 procenta.

Doporučované