Článek
Stavba cyklověže u nádraží v Hranicích byla zahájena v dubnu, pojme až 118 kol. „Stavba byla zkolaudovaná a nyní čekáme na nabytí právní moci kolaudace. Původní předpoklad otevření 1. září bychom rádi uspíšili a věž otevřeli již 20. srpna,“ uvedl Bakovský, podle kterého jezdí k nádraží mnoho automobilů a doprava je tam přetížená. „Není řešením stále přidávat parkovací místa,“ uvedl mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.
Město od nové cyklověže očekává, že část řidičů, kteří nyní na nádraží jezdí autem, začne používat kola či koloběžky, čímž se vyřeší problém s parkováním v lokalitě. Dosud totiž možnost bezpečného uložení kola v areálu nádraží neměli. „Jednak to bude rychlejší, než hledat místo k parkování, a jednak bude uschování kola levnější, než zaparkovat auto. Uložení kola bude stát deset korun, pro cestující Českých drah s vyřízenou slevovou kartou to bude od 1. září o pětikorunu levnější,“ uvedl Bakovský.
S parkováním u vlakového nádraží v Hranicích má město problém dlouhodobě. V minulosti zde významně rozšířilo počet parkovacích míst a další parkoviště zřídilo v nevyužívané části autobusového nádraží. Od konce loňského roku zde byl spuštěn i inteligentní parkovací systém v podobě světelných tabulí informujících o obsazenosti míst. Kvůli snížení dopravní zátěže zavedlo město předloni v dubnu MHD zdarma.
Cyklověže většinou stojí u vlakových nádraží. Parkování pod střechou využívají především majitelé dražších kol, kteří je nechtějí nechávat zamčené před nádražím. Prostor věže totiž monitorují kamery městské policie. Součástí věže je automatický samoobslužný systém, uložení nebo vydání kola trvá asi půl minuty. Za úschovu lidé zaplatí ve většině měst pět korun za den, držitelé In-karty Českých drah mají úschovu zdarma. Novou cyklověž zprovoznila po rozsáhlé rekonstrukci autobusového nádraží naposledy radnice v Šumperku, a to letos v lednu. Například v Přerově ji cyklisté využívají již od roku 2015.