Hlavní obsah

U českých dálnic rostou odpočívadla s toaletami i fitness prvky

Foto: ŘSD

Nově otevřené odpočívadlo Šlovice na dálnici D5.

Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo velkokapacitní dálniční odpočívku ve Šlovicích u Plzně. Je na 83. kilometru dálnice D5 z Plzně na hraniční přechod Rozvadov. Další mají u českých dálnic přibývat.

Článek

Na D5 teď nově vzniklo 72 parkovacích míst pro nákladní vozidla, celkem jich je zde nyní 135. „Rekonstrukce zahrnovala realizaci kompletních nových povrchů včetně odvodnění, nového veřejného osvětlení a úpravy dispozice. Na odpočívkách je také zřízeno stání pro nadrozměrné soupravy, které je první nově vybudovaným na dálniční síti. Odpočívky jsou vybaveny novým mobiliářem, dětským hřištěm a fitness prvkem. Sociální zázemí je nadále primárně dostupné v budově čerpací stanice,“ uvedli silničáři.

„Je to první místo v České republice, kde jsme organizovali řazení nákladních vozů jinak, místa jsou tady ve čtyřech řadách. Je to efektivnější uspořádání, které počítá s navigačním systémem,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Cena stavby s více než dvacetiletou životností byla 162 milionů Kč bez DPH.

Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic se při budování nových odstavných míst inspiruje v Rakousku, Německu, Francii a zemích Beneluxu.

Ředitelství silnic a dálnic se podle něj inspiruje v Rakousku, Německu, Francii a zemích Beneluxu. V České republice jsou velké, střední a malé odpočívky podobně kapacitní.

Silničáři plánují příští rok také začátek stavby odpočívadla na dálnici D3 u Chotýčan na Českobudějovicku. Na stavbu získalo potřebné povolení. Podle Rýdla se jedná o první z několika plánovaných odpočívadel na dálnici D3, která vede z Českých Budějovic směrem na Prahu.

Podle Rýdla odpočívadla na téměř sedmdesátikilometrovém úseku dálnice chybí. „Je tam vlastně jen jedno, a to před sjezdem ve Středočeském kraji. Jinak z Českých Budějovic není možné nikde zastavit,“ uvedl Rýdl.

Odpočívadlo u Chotýčan by mělo být v obou směrech. ŘSD plánuje na dálnici D3 i další odpočívadla. Jedno by mělo být u Kaplice na Českokrumlovsku, kde však dálnice ještě není postavena. ŘSD předpokládá, že ve finální podobě by mezi Táborem a hranicemi s Rakouskem měla stát ještě čtyři další odpočívadla.

Na jaře příštího roku by měla začít stavba úseku D3 v části Třebonín - Kaplice nádraží. Náklady na 8,5 kilometru dlouhý úsek činí podle odhadů 2,4 miliardy Kč bez daně. Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Nová parkovací místa pro nákladní automobily budou vznikat i nadále. Aktuálně probíhá rekonstrukce odpočívky Studený vpravo na dálnici D1 a Rajhrad vpravo na dálnici D52, levá odpočívka již byla zprovozněna na začátku listopadu. V rámci výstavby dálnice D35 Časy – Ostrov vzniká nová odpočívka Dolní Roveň. „V příštím roce dojde například k rozšíření odpočívky Střechov vlevo na D1 a Rokycany vpravo na D5,“ dodali silničáři.

Celkem letos přibyde 94 nových stání pro nákladní automobily, v roce 2021 to bude dalších 175 míst. Na české dálniční síti chybí podle odborníků kolem 1500 míst pro nákladní automobily.

Doporučované