Článek
Na D5 teď nově vzniklo 72 parkovacích míst pro nákladní vozidla, celkem jich je zde nyní 135. „Rekonstrukce zahrnovala realizaci kompletních nových povrchů včetně odvodnění, nového veřejného osvětlení a úpravy dispozice. Na odpočívkách je také zřízeno stání pro nadrozměrné soupravy, které je první nově vybudovaným na dálniční síti. Odpočívky jsou vybaveny novým mobiliářem, dětským hřištěm a fitness prvkem. Sociální zázemí je nadále primárně dostupné v budově čerpací stanice,“ uvedli silničáři.
„Je to první místo v České republice, kde jsme organizovali řazení nákladních vozů jinak, místa jsou tady ve čtyřech řadách. Je to efektivnější uspořádání, které počítá s navigačním systémem,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Cena stavby s více než dvacetiletou životností byla 162 milionů Kč bez DPH.
Ředitelství silnic a dálnic se podle něj inspiruje v Rakousku, Německu, Francii a zemích Beneluxu. V České republice jsou velké, střední a malé odpočívky podobně kapacitní.
Silničáři plánují příští rok také začátek stavby odpočívadla na dálnici D3 u Chotýčan na Českobudějovicku. Na stavbu získalo potřebné povolení. Podle Rýdla se jedná o první z několika plánovaných odpočívadel na dálnici D3, která vede z Českých Budějovic směrem na Prahu.
Podle Rýdla odpočívadla na téměř sedmdesátikilometrovém úseku dálnice chybí. „Je tam vlastně jen jedno, a to před sjezdem ve Středočeském kraji. Jinak z Českých Budějovic není možné nikde zastavit,“ uvedl Rýdl.
Odpočívadlo u Chotýčan by mělo být v obou směrech. ŘSD plánuje na dálnici D3 i další odpočívadla. Jedno by mělo být u Kaplice na Českokrumlovsku, kde však dálnice ještě není postavena. ŘSD předpokládá, že ve finální podobě by mezi Táborem a hranicemi s Rakouskem měla stát ještě čtyři další odpočívadla.
Na jaře příštího roku by měla začít stavba úseku D3 v části Třebonín - Kaplice nádraží. Náklady na 8,5 kilometru dlouhý úsek činí podle odhadů 2,4 miliardy Kč bez daně. Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.
Nová parkovací místa pro nákladní automobily budou vznikat i nadále. Aktuálně probíhá rekonstrukce odpočívky Studený vpravo na dálnici D1 a Rajhrad vpravo na dálnici D52, levá odpočívka již byla zprovozněna na začátku listopadu. V rámci výstavby dálnice D35 Časy – Ostrov vzniká nová odpočívka Dolní Roveň. „V příštím roce dojde například k rozšíření odpočívky Střechov vlevo na D1 a Rokycany vpravo na D5,“ dodali silničáři.
Celkem letos přibyde 94 nových stání pro nákladní automobily, v roce 2021 to bude dalších 175 míst. Na české dálniční síti chybí podle odborníků kolem 1500 míst pro nákladní automobily.