Článek
Poradenské centrum Rosa pro oběti domácího násilí chce využít toho, že i v době zákazu vycházení se lidé mohou setkat s poštovními doručovateli nebo kurýry.
„Oslovili jsme Českou poštu a další kurýry, kteří jsou jedni z mála, kdo se s oběťmi domácího násilí teď setkávají. Dostali pokyny, jak rozpoznat, kdo potřebuje pomoci, a jak postupovat,“ popisuje plán Branislava Marvánová Vargová z poradenského centra Rosa.
Doručovatelé nemají suplovat policisty a terapeuty. Mohou se ale lidí například zeptat, jestli jsou v pořádku, nepotřebují pomoc, mají někoho, kdo jim pomůže. Mohou také ujistit oběť, že to není její vina, zjistit, zda je v bezpečí nebo třeba zavolat Policii ČR.
Kurýři dostanou také letáčky, které mimo jiné informují o aplikaci nadace Vodafone pro oběti domácího násilí. Jejím odborným garantem je právě centrum Rosa. Informování kurýrů je podle Zdenky Kuhnové, tiskové mluvčí služby Rohlik.cz, která se do projektu také zapojila, zatím v procesu.
Všímejte si lidí v tísni
„Naši kurýři se do takové situace, kdy potkají týranou ženu, mohou dostat velmi snadno. Přijde nám důležité, aby měli možnost a věděli, kde si mohou případně vyhledat informace, pokud budou potřebovat,“ řekla Seznam Zprávám Kuhnová. Přímo s týráním se však kurýři Rohliku.cz zatím nesetkali, museli však čelit zákazníkům pod vlivem alkoholu.
„Doručovatelé by si měli všímat především žen, které si například půjdou pro nákup a budou vypadat, že jsou v nějaké tísni. Měli by vědět, že existují organizace, které těmto ženám pomáhají, ale i to, že mohou zavolat policii,“ říká Zdeňka Prokopová z centra Rosa.
Podle návodu by si doručovatelé měli při předávce zásilek všímat třeba toho, zda z bytu není slyšet křik a příjemci nemají modřiny. Otázky by měli případně položit tak, aby se na ně dalo odpovědět jen slovem ano či ne, nebo kývnutím.
„Případy jsou různé. Někdy to bývá, že je ta žena po napadení, je nešťastná, neví, co má dělat, na koho se obrátit. Bývají to samozřejmě situace i psychického násilí, různé vyhrožování, nadávání nebo právě izolace, která se zvyšuje v době nouzového stavu,“ říká Prokopová.
„Pošťák je pro celou řadu klientů jistotou a přirozenou autoritou. Proto nám přišlo zcela samozřejmé se zapojit do aktivity, jež pomáhá a může vyřešit problémy, které z vnější strany domovních dveří nejsou vidět. Doručovatelé mají možnost stáhnout si mobilní aplikaci, která poskytuje všechny relevantní informace,“ vyjádřil se tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Mimo České pošty se do projektu zapojili také kurýři online supermarketu Rohlik.cz, rozvážkové služby Dáme jídlo, doručovatelé Zásilkovny a rovněž společností Mesík servis, Party 24, Rychlý převoz a Speedy Kurýr.