Hlavní obsah

Všichni čekali, že po otevření prodejci zlevní. Překvapení: nestalo se

Foto: wikipedia

Každé auto se musí před i po zkušební jízdě dezinfikovat.

Před týdnem mohly znovu otevřít své prodejny autosalony. Prodejci přiznávají propad tržeb, někde až o polovinu.

Článek

Otevřené prodejny, sportovní haly, posilovny - ode dneška se dalšími kroky život v Česku obrací k normálu.

Jestli se ale zákazníci opravdu vrátí a v jaké kupní síle, ukáží až další dny. Jsou však prodejny, kde už nyní vědí, jak to vypadá: autosalony.

Je to totiž přesně týden, co vláda povolila prodej v první vlně a autosalony v ní spolu s bazary, řemeslníky a farmářskými trhy byly. Prodejci aut zaznamenali první tržby po dlouhé době bez výdělků.

Prodeje na 50 procentech

První týden pozitivně hodnotí například majitel autosalonu Pyramida v pražských Průhonicích Jiří Sudík. „V kontextu doby se daří relativně dobře, základem je zdravý tým lidí,“ říká pro Seznam Zprávy. „Prodeje minulého týdne byly přibližně na 50 procentech běžného týdne v dubnu minulého roku. Zajímavé je, že zákazníci projevují zvýšený zájem o historická auta, hlavně v cenové hladině do 300 tisíc korun,“ pokračuje Sudík. Domnívá se, že lidé v současné době chtějí více investovat do trvalejších věcí, než je dovolená.

Kladně první týden vnímá i prodejce Auto Jarov. „Nikdo nevěděl, co od prvního týdne očekávat. Byli jsme v první vlně uvolňování, a tak jsme neměli představu, jak lidé budou reagovat, ale chodili již od prvního dne. První týden překonal naše očekávání,“ říká Seznam Zprávám manažer prodeje Auto Jarov Pavel Šlechta.

Srovnávat prodeje prvního týdne po uvolnění s loňským rokem ale nechtěl. „Po prvním týdnu se situace hodnotit nedá, každý týden je specifický,“ říká Šlechta. Relevantními údaji jsou dle jeho slov data z března a dubna, kdy se kvůli omezení provozu prodeje společnosti propadly na hranici 40 procent.

Auta nezlevní

Autocentrum Barth, které má pobočky v Pardubicích a Hradci Králové, si pochvaluje dobré fungování svých online služeb. „Vliv koronavirové krize je samozřejmě znát. Po celou dobu omezení jsme ovšem měli v omezeném režimu v provozu servisy vozů a prodej jsme řešili se zákazníky online s doručením vozů po celé ČR zdarma,“ říká pro Seznam Zprávy Miroslav Vraný, vedoucí marketingového oddělení.

„Rozhodně jsme na našich showroomech nezaznamenali davy, ale lidé se čím dál více osmělují. Každopádně určitá opatrnost tady je,“ pokračuje Vraný a dodává, že propad u prodejů se pohybuje pouze v řádu procent.

Změna v prodejním chování byla dle autosalonů pouze kosmetická. Společnost Pyramida hlásí větší poptávku po historických vozech, Auto Jarov zase eviduje větší zájem o ojetá auta, ale očekává, že s restartováním výroby vzroste i zájem o nová auta. „Všichni očekávali, že auta zlevní, ale naopak se zdražuje. Zájem zákazníků se vrací k normálu. Je tam ten efekt, že měsíc bylo zavřeno a zákazníci jsou natěšení,“ sdělil Seznam Zprávám významný prodejce více značek, který si přál zůstat v anonymitě.

Bezpečnostní opatření

Obnovení provozu autosalonů se neobešlo bez striktních hygienických opatřeních. Roušky jsou již nezbytnou součástí výbavy všech obyvatel České republiky a jsou samozřejmě nutností i při prodeji automobilů.

Jednotlivá auta se musí před zkušební jízdou dezinfikovat, a to samé platí i po dokončení zkušební jízdy. Oslovené autosalony také deklarují použití jednorázových rukavic či přenosných dávkovačů dezinfekce.

„Pokud to jde, předáváme vůz venku, abychom omezili kontakt se zákazníkem na minimum,“ komentuje opatření Miroslav Vraný z Autocentra Barth.

Doporučované