Hlavní obsah

Tvrdý brexit: aktivita v továrnách klesla nejvíc od roku 2012, kamiony na hranici uváznou i dva dny

Rozhovor s hlavním ekonomem BHS Štěpánem Křečkem o dopadech tvrdého brexitu na dopravce.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

Den po divokém brexitu prakticky zkolabuje rychlá kamionová doprava. V anglickém Doveru by kamiony čekaly dlouhé hodiny na odbavení i při nejlepší možné připravenosti úřadů. Stojí to v nové analýze britského ministerstva dopravy, kterou získala televize Sky News.

Článek

Nejčernější scénář ale předpovídá ihned po britském odchodu z unie až dvoudenní prostoje.

Brexit má nejen scénáře, co se dít bude, ale už konkrétní dopady, které jsou hmatatelné.

Britský zpracovatelský sektor minulý měsíc klesal nejrychlejším tempem za sedm let. Může za to nejistota související s odchodem Británie z Evropské unie, ale také globální ekonomické zpomalení. Šance na oživení ve třetím čtvrtletí jsou zatím velmi nízké. Vyplývá to z průzkumu společností IHS Markit a CIPS UK.

„Vysoká úroveň ekonomické a politické nejistoty spolu s pokračujícím globálním obchodním napětím utlumily v srpnu výkon britského zpracovatelského průmyslu,“ uvedl ředitel IHS Markit Rob Dobson.

Britská ekonomika ve druhém čtvrtletí klesla. Důvodem bylo obrovské hromadění zásob před původním termínem plánovaného brexitu, který byl stanoven na březen. Pokud by ekonomika zaznamenala pokles i v tomto čtvrtletí, oficiálně by to znamenalo recesi.

Respondenti v průzkumu uváděli globální ekonomické zpomalení a právě brexit jako důvody slabší poptávky z domova i zahraničí. Někteří podnikatelé přesouvají z Británie pryč své dodavatelské řetězce před novým termínem brexitu 31. října. Index budoucí produkce se snížil na nejnižší hodnotu od roku 2012, kdy začal být tento údaj sledován.

Aktivita se snížila napříč celým zpracovatelským sektorem. Nejvýraznější byla ve výrobě spotřebního zboží, kde aktivita klesla nejrychleji od února 2009, tedy od doby, kdy byla Británie v recesi, napsala agentura Reuters.

Doporučované