Článek
Stát se naplno vložil do akce o ovládnutí česko-čínské letecké společnosti Smartwings. Místopředseda vlády Karel Havlíček (za ANO) v sobotu oznámil, že stát by mohl získat stoprocentní podíl v krizi postiženém dopravci, který u zákazníků nemá nejlepší reputaci.
Polovičním spoluvlastníkem Smartwings je čínská skupina Citic. Její zástupce Jaroslav Tvrdík Seznam Zprávám potvrdil, že se s ministrem průmyslu a obchodu domluvili na vytvoření pracovní skupiny, která podíl státu na záchraně společnosti Smartwings projedná. Podle šéfa česko-čínské obchodní komory jsou na stole tři varianty.
„Tou první je zastavení akcií státu, do čehož půjdou čínští i čeští akcionáři společně. Cílem by bylo získat vládní půjčku nebo záruku. Druhou možnostáí je prodej akcií státu, čínští a čeští akcionáři společně. Třetí variantou, kterou jsme panu ministrovi předložili, je podíl skupiny Citic na financování záchrany Smartwings. Vzhledem k velikosti krize je těžké si představit, že společnost mohou zachránit svými silami pouze akcionáři,“ řekl Seznam Zprávám Tvrdík.
Jinými slovy čínský vlastník vládě Andreje Babiše (ANO) sdělil, že svůj podíl státu předá jen za předpokladu, že tak učiní i čeští spolumajitelé v čele s miliardářem Jiřím Šimáněm. Znovu tak popřel slova, která v minulém týdnu pronesl generální ředitel Smartwings Roman Vik.
„Deklarují, že pokud by stát měl zájem jejich podíl odkoupit či převzít, je připraven to za jednu korunu předat. Pokud by to mělo pomoci odblokování situace,“ řekl Vik, který je vedle Číňanů a Šimáněho dalším akcionářem Smartwings, na začátku května v DVTV.
Pirátský alarm
Premiér Andrej Babiš (ANO) ve středu v rozhovoru Blesku řekl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává na Havlíčkovi a ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO). Osobně se však v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings.
Rozhodnutí je podle ministra dopravy a průmyslu a obchodu Havlíčka třeba učinit do konce června. Karel Havlíček už minulý týden připustil, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat, hovořil ale spíše o zárukách za úvěry či přímých úvěrech. Individuální bankovní záruku dnes také nevyloučil. Stát by to mělo podle jeho dřívějších prohlášení přijít na zhruba miliardu a půl.
Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun, upřesnil Havlíček. „Je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. Protože logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat,“ řekl Havlíček ČT. „Netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy a průmyslu. Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že je potřeba takovéto společnosti, nejen takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,“ dodal.
Smartwings si státní podporu nezaslouží - nejsou strategickou společností. Miliardy fuč z kapsy daňových poplatníků. Současní majitelé mají své prostředky, které mohou použít. Je lež, že by se kvůli případnému pádu Češi nedostali na dovču. Jiní dopravci Čechy jistě rádi přepraví
— Ivan Bartoš (@PiratIvanBartos) May 16, 2020
Nejhlasitěji se proti akvizici státu staví Piráti. „Smartwings si státní podporu nezaslouží, protože nejsou strategickou společností. Vyjde to minimálně na 2,5 miliardy korun z kapsy českých daňových poplatníků. Přitom současní majitelé mají vlastní prostředky, které by mohli na záchranu své společnosti použít,“ uvedl pirátský poslanec Jan Lipavský.
Podle něho je záchrana česko-čínské firmy nákladná. „Možná záchrana jednoho pracovního místa vyjde na jeden milion korun. To je neskutečně drahé. To bych raději nakoupil za 1,7 miliardy notebooky pro každého žáka na základní škole. Vkládat peníze do vzdělání rozvoje technologické gramotnosti našich dětí je podle mě lepší investice než zachraňovat aerolinky operující šest luxusních tryskáčů,“ dodal poslanec.