Hlavní obsah

Tvrdá data mluví jasně, Česko se pomalu vrací do normálu

Ilustrační fotografie.

Pandemií zamrzlé Česko se pomalu probouzí k životu. Provoz na silnicích začíná houstnout, spotřeba elektřiny roste a přes pokladny obchodníků prochází víc tržeb.

Článek

Na silnicích a dálnicích pomalu přibývají osobní auta i kamiony a projevuje se to i na výběru mýtného. V minulém týdnu za něj dopravci zaplatili necelých 167 milionů korun. O deset procent více než v polovině dubna.

„Pozitivní přínos by mělo mít znovuotevření automobilek a s ním spojené oživení dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu. Ani zdaleka se však prozatím neblížíme k výběrům kolem hranice 250 milionů korun za týden, které zaznamenal CzechToll na přelomu února a března,“ říká Miroslav Beneš mluvčí CzechToll. Kvůli koronaviru a opatřením proti šíření nemoci se výběr mýtného propadl o celou čtvrtinu.

Oživení tak zaznamenaly i čerpací stanice. Ty navíc profitují i z rekordně nízké ceny pohonných hmot. Například litr naturalu se dnes prodává v průměru za 26 korun.

Přesná čísla spotřeby zatím chybí - odborník na pohonné hmoty Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ale odhaduje, že zatímco v březnu propadly prodeje nafty o 20 %, v dubnu už byly nižší jen o 10 procent - a stejným tempem narůstají i prodeje benzinu.

Jen pro představu, ještě před vypuknutím pandemie se denně v Česku průměrně spotřebovalo 15 milionů litrů nafty a 6 milionů litrů benzinu.

Velké podniky zvedají spotřebu energie

Rozjezd automobilek a návrat do výrobních podniků se také začíná propisovat do spotřeby elektrické energie.

„V poslední dekádě dubna začal pokles spotřeby pozvolna stagnovat,“ potvrzuje mluvčí ČEPS Hana Klímová. Od začátku března přitom spotřeba proudu jen propadala, v týdnech okolo Velikonoc byl pokles dokonce patnáctiprocentní. Teď je propad už „jenom“ deset procent. ČEPS však zatím disponuje pouze daty z konce minulého týdne a otevření automobilek se tak neprojevilo naplno. Dá se proto očekávat, že v tomto týdnu je pokles spotřeby ještě mírnější.

Podle dat z pokladního systému eKasa od O2 se také pomalu probouzí obchod a apetit zákazníků. Ke konci dubna se podle něj na těchto pokladnách utrácely dokonce o 16 procent vyšší sumy než před karanténou a na jedné kase proběhlo také výrazně více transakcí.

„Data ukazují, že v šestém týdnu po zavedení opatření rostl počet transakcí mnohem rychleji než počet aktivních podniků,“ říká Milan Hába, manažer projektu O2 eKasa. Data podle něj ukazují, že většina podnikatelů, kteří své podnikání v karanténě zastavili, sice zatím svůj byznys neobnovila, nákupní apetit zákazníků ale roste.

To, že se život pomalu vrací do starých kolejí, zaznamenali i mobilní operátoři. „Od chvíle, kdy stát zavedl opatření proti šíření koronaviru, jsme zaznamenali výrazný nárůst počtu telefonních hovorů i nárůst v oblasti datových služeb. S přibývajícími týdny v karanténě se ale situace postupně uklidňuje a rozdíly oproti běžnému stavu se snižují,“ potvrzuje mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.

Počet telefonních hovorů je podle něj nyní vyšší zhruba o 14 procent, než je běžný stav. Objem mobilních dat se pohybuje v pracovních dnech v průměru o 7,5 procenta výš. Jen pro srovnání – v březnu byl nárůst o desítky procent, a když vláda uzavřela školy, lidé telefonovali až o třicet procent víc než v nejvytíženější hodinu na silvestra.

Hlad po informacích upadá

T-Mobile zatím stále hlásí o třicet procent více hovorů z než před vypuknutím pandemie, znatelný je ale pokles u dat.

„Pokud porovnáme pondělí 4. 5. s pondělím 27. 4., poklesl datový provoz zhruba o deset procent. Srovnáme-li to toto pondělí například s pondělím 27. 3. snížil se objem přenesených dat o 19 procent,“ uvádí mluvčí T-mobile Jiří Janeček. Tady svou roli ale hraje i ukončení výhodných datových nabídek.

„Podle zkušeností z loňského léta má vypnutí neomezených dat určitou setrvačnost v řádu několik dnů, takže reálný efekt ukončení neomezených dat zdarma pravděpodobně uvidíme po skončení tohoto týdne,“ dodává Janeček.

A mírně klesá také hlad po nových informacích spojených s koronavirem a zájem o internet. Konkrétně Seznam.cz v minulém týdnu navštívilo 5,75 milionu uživatelů. Po vyhlášení nouzového stavu byla přitom týdenní čísla běžně až o 130 tisíc uživatelů vyšší.

Doporučované