Článek
V době, kdy si děti hrají s chytrými telefony a tablety, slaví českobudějovický výrobce tužek a pastelek překvapivě velké úspěchy. Tradiční značka Koh-i-noor Hardtmuth dokáže konkurovat jak digitálním hračkám, tak i levnému dovozu z Číny.
Jak se to podařilo, popisuje v pořadu Kancl Vlastislav Bříza, vládce třímiliardové skupiny Koh-i-noor. Podobně, jako si svůj recept hlídá Becherovka, v Koh-i-nooru ctí roky ověřené kombinace složení kvalitní tuhy a dřeva.
Nyní sedmdesátiletý Bříza se v roce 2014 stal českým podnikatelem roku v soutěži poradenské společnosti EY a pak reprezentoval Česko v Monte Carlu v celosvětovém finále „byznysových Oscarů“.
Nedávný propad na ruském trhu dokázala firma nahradit raketovým růstem prodejů ve Spojených státech, kde mají zákazníci zájem o luxusní a nejdražší sortiment Koh-i-nooru.
Rodinné impérium už dávno netvoří pouze slavné tužky. Součástí je například ještě výrobce zdravotnických pomůcek Gama nebo strojírenská firma Ponas. Bříza řídí firmu společně s dvěma syny a jedním synovcem.
Každoroční „valná hromada“ znamená sešlost tří lidí. Bříza vlastní 70 procent akcií a každý syn má po 15 procentech. Takže výsledek je vždy stejný - synové by si už část zisků rádi vzali na dividendách, ale otec je vždy přehlasuje se svým záměrem všechny peníze investovat zpět do továren.