Článek
Veřejnost jej téměř nezná, jeho fotografie prakticky neexistují, ale jeho mediální vliv je obrovský. A teď ho ještě posílil. Řeč je o miliardáři Ivanu Zachovi, který získal zpět většinovou kontrolu nad třetí nejsilnější televizní skupinou v zemi – stanicemi Prima. Společnost Denemo Media, již vlastní s dalším vlivným podnikatelem Vladimírem Komárem, koupila od švédského koncernu MTG poloviční podíl v televizi Prima.
Druhou polovinu drží Zachova společnost GES Media Asset. Cena transakce, o níž se dlouhodobě spekulovalo, dosahuje přibližně 3,2 miliardy korun, což celou skupinu televizí ohodnocuje na bezmála 6,5 miliardy korun.
„Výnosy z prodeje využijeme na zvýšení podílu v platformě InnoGames, a to z 21 procent na 51 procent,“ uvedla švédská společnost MTG v prohlášení. Pokračuje tak v opouštění tradičního televizního vysílání, kdy v minulých letech odešla třeba z Ruska či Maďarska, a sází na globální digitální videozábavu. InnoGames se zabývá vývojem online her.
Původ v IPB
Zach tímto krokem, který dnes posvětil antimonopolní úřad, upevňuje svou pozici vládce Primy. Skupina, do níž patří stanice Prima, Prima ZOOM nebo Prima Love, má aktuálně zhruba 20procentní podíl na televizním trhu z hlediska sledovanosti.
Miliardář, jenž kromě médií podniká ve velkém v realitách, si mediální impérium kolem Primy začal budovat v roce 1999. Tehdy šlo ještě o FTV Premiéra, která byla výsledkem mediálních ambicí Investiční a Poštovní banky. Firma Domeana, jež televizi pro banku držela, pak přešla na krátké čtyři měsíce do rukou japonské investiční skupiny Nomura. Právě ta byla majoritním vlastníkem české finanční skupiny. A Nomura ji už přejmenovanou na Primu v roce 1999, tedy ani ne rok před pádem IPB, odprodala Zachově GES Group.
Pohyby na mediálním trhu
Zach se pak postupně zbavoval zátěže regionálního vysílání, které bylo podmínkou pro udělení celoplošné licence. Zároveň pak v roce 2005 získal pro rozvoj televize jako investora právě švédskou skupinu MTG. Ta tehdy zaplatila za poloviční podíl 2,4 miliardy korun. Na dividendách spolu s aktuálně oznámenou kupní cenou jí investice vynesla 4,5 miliardy.
Prima není tím jediným, co buduje Zachův mediální vliv. Kromě Primy totiž do Zachova mediálního impéria patří také síť rádií Kiss či Country a především Radio United Services – „mediazastupitelství“, které reprezentuje rádia na reklamním trhu. A spadá pod ně i Impuls z holdingu Andreje Babiše. Tím má Zach zprostředkovaně vliv na trh s 3,5 miliony posluchačů.
Zkušenosti z Novy
Mediálně nezkušený není ani Zachův partner v transakci Vladimír Komár. Ve firmě Denemo Media, která podíl v Primě kupuje, má mimochodem 75procentní většinu. Podnikatel původem z Vranova nad Topľou byl spolu s miliardářem Jiřím Šmejcem spolumajitelem firmy MEF Holding, jež hrála klíčovou roli při ovládnutí TV NOVA v první půli minulého desetiletí. Právě ve spolupráci s MEF Holdingem ji do stáje získal nejbohatší Čech Petr Kellner se svou PPF. A následně ji prodal zpět do rukou původního vlastníka CME.
Jméno Vladimíra Komára je spojeno i se značkou kosmetiky Dermacol. Loni pak dotáhl do konce jinou obří transakci, když jeho firma prodala minerální vody Karlovarská Korunní slovenskému finančnímu žralokovi Pavolu Krúpovi a jeho skupině Arca Capital.