Článek
Tuzemští internetoví uživatelé jsou opět bombardováni žádostmi o udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů. Opětovně je vyžadují internetové portály, které v posledních týdnech přechází na novou verzi celoevropského tržního standardu pro sběr souhlasů. Česká internetová jednička Seznam.cz přichází s řešením, jak si udělování souhlasů zjednodušit přihlášením.
České internetové společnosti začaly v těchto dnech opětovně žádat své uživatele o souhlas se zpracováním dat, která o nich evidují. Dodržovat pravidla pro zpracování osobních údajů, která vychází z celoevropského nařízení o ochraně osobních údajů, ale musí všichni, kdo s osobními daty uživatelů pracují. Jedná se především o získávání a následovné využívání dat a možnost do prohlížeče uživatele nastavit cookies. Varianty nastavení souhlasů se v novém standardu rozšiřují, proto internetové společnosti nyní potřebují uživatelské nastavení aktualizovat. Z toho důvodu jsou internetové společnosti nucené vyžadovat souhlasy opakovaně, k čemuž nyní masově dochází. Mnoho webů aktuálně přechází na nový celoevropský standard tzv. TCF (Transparency & Consent Framework) ve verzi 2.0.
Požadovaných souhlasů jsou desítky denně
Podle Jany Břeské ze Sdružení pro internetový rozvoj se tak český uživatel může při brouzdání po internetu setkat za den s desítkami žádostí o udělení souhlasu. Záleží samozřejmě na jeho aktivitě.
„Je třeba brát v úvahu, že kvůli neustálým žádostem na mnoha stránkách je už český uživatel trochu unavený z neustálého nastavování souhlasů. Zapracovali jsme tedy na tom, aby se s nimi na našich službách nemuseli opětovně potýkat,“ říká Ondřej Krišica, ředitel divize Reklamy Seznam.cz.
Pokud se lidé v síti Seznamu přihlásí, nemusí pak souhlasy opětovně udělovat při příchodu na seznamácké služby, ale mohou je spravovat na jednom místě – ve svém profilu. „Vzhledem k tomu, že jsme na českém internetu největší vydavatel a máme mnoho služeb, věříme, že si tím lidé zjednoduší život a ušetří čas. Souhlas udělíte jen jednou a pak už využíváte všechny užitečné služby, které mohou být i do budoucna právě díky personalizované reklamě pro všechny zdarma,“ říká Ondřej Krišica.
Co přihlášení u Seznam.cz přináší
• souhlasy udělujete v síti Seznamu jen jednou za 13 měsíců
• získáte doporučované články s tématy, o která se aktuálně zajímáte
• reklama je uzpůsobena vašim aktuálním zájmům
• na hlavní stránce vidíte počasí ve své lokalitě
• získáte nabídku příslušných regionálních článků
• můžete přispívat do diskuzí v síti Seznam.cz
• funguje napříč doménami a zařízeními
• souhlas můžete přehledně řídit v profilu
Mnoho lidí si totiž podle něj může myslet, že souhlas už udělili, ale učiní tak na stránkách jen pro jednou. Řada uživatelů při příchodu na internetové stránky žádosti o souhlasy nečte a buď je okamžitě odklikne, zavře křížkem, nebo úplně ignoruje. „Nevyjádření se k souhlasu se zpracováním osobních údajů znamená, že nejsou data nadále nijak využívána, nicméně systém nějaké rozhodnutí potřebuje. Proto se na dalším webu opět objeví okno nebo lišta se žádostí o nastavení souhlasu. Pokud se uživatel pomocí vyskakovacího okna vyjádří, tak podle toho, jak je systém nastaven, dojde ke sdílení této informace například v rámci dalších vydavatelů, a tím pádem na jiných stránkách v rámci takového systému už nemusí souhlas udělovat,“ upozorňuje Jana Břeská, výkonná ředitelka Sdružení pro internetový rozvoj.
Takovým systémem je podle Břeské odborné veřejnosti známý rámec TCF v2.0, ve kterém má uživatel kontrolu nad tím, co se s jeho daty děje.
Podle Krišici právě přihlášení umožní jednoduše spravovat i aktualizovat souhlasy se zpracováním dat na jednom místě. „Vyhnete se tak opětovnému udělování souhlasu i napříč různými zařízeními – na mobilu, notebooku či tabletu – souhlas stačí udělit jen jednou, ušetříte čas a budete číst to nejzajímavější o svých zájmech,“ uzavírá.
Jak na to? Mrkněte na video nebo se rovnou přihlaste v síti Seznam a nastavte své preference zde. Ještě nemáte učet na Seznamu, nebo se nechcete přihlašovat? Nevadí, klikněte sem a využijte výhody jednoduchého nastavení preferencí.