Článek
„Doma pijí lidé tvrdý alkohol méně. V restauraci jste s nějakou partou, objednávají se rundy, vypijete pět piv a pět panáků. To si doma večer u televize nedáte,“ vysvětluje ředitel Fruko-Schulz Josef Nejedlý. Propad prodejů zhruba o 20 procent hlásí i další výrobci sdružení v Unii výrobců a dovozců lihovin.
Prodej „tvrdého“ v obchodech naopak stoupl, likérce z Jindřichova Hradce dokonce o 15 procent. Výpadek tržeb z hospod, barů a klubů ale „domácí“ pití nedorovnalo. Moc nepomohla ani výroba dezinfekce AntiCovid. Odpadly navíc i hotely, kam Fruko dodává dražší prémiové lahve.
„Domů si lidé nejčastěji kupovali klasický tuzemák, klasickou vodku i zelenou,“ bilancuje Nejedlý v rozhovoru, který najdete ve videu.
Každý Čech koupil letos dvě lahve tuzemáku
Právě tuzemák byl i letos nejprodávanějším artiklem od Fruka. Proslulá etiketa s plachetnicí dříve nesla název „tuzemský rum“. Vlajková loď likérky Fruko–Schulz se však na popud EU musela před osmi lety přejmenovat. Není z cukrové třtiny jako pravý rum, ale z brambor.
Oblíbenou přísadou do cukroví, grogu nebo vaječného koňaku však tuzemák zůstal. Dokonce tvoří polovinu produkce jindřichohradecké výrobny. Letos vychrlila 4,5 milionu lahví s hnědým nápojem. Každý dospělý tak v tomto roce vypil zhruba jeden a tři čtvrtě lahve tohoto „českého rumu“.
Kvůli tuzemáku si Češi před dvěma lety dokonce vyjednali pětiletou výjimku u Evropské komise. Jeho součást, rumový éter, je podle odborníků rakovinotvorný. „Děláte si to sami pro sebe a pro návštěvy, co k vám přijdou. Tak sakra nepoužívejte tuzemák,“ rozohnil se na Facebooku nad kvalitou po domácku vyrobeného vaječného koňaku lihovarník Martin Žufánek.
A nasdílel svůj recept na kvalitnější, ale výrazně dražší vánoční likér. Obsahuje vanilkový lusk, kvalitní bourbon, brandy a rum. „Pan Žufánek je zkušený likérník, dělá prémiové věci. Měl by nechat na pokoji lidi, co si dělají doma vaječňák z tuzemského rumu. Proč ne? Nemám s tím žádný problém,“ kontruje šéf Fruko-Schulz.
Dotace nepotřebujeme
Podtrženo sečteno, letos skončí Fruko-Schulz nejspíš na nule. Za propad domácího odbytu však nemůže jen covid. „V loňském roce se lidé předzásobili. Zvyšovala se spotřební daň. Ale přežijeme to,“ tvrdí Josef Nejedlý. Drží ho export. Zejména likéry a absint vyváží firma do Ruska, Číny a na Tchaj-wan.
Žádné dotační tituly se na likérky nevztahují. „My se s tím vyrovnáváme sami. Drastický dopad na firmu koronavirus neměl. Nechceme stát připravovat o peníze. Jsou potřebnější odvětví jako provozovatelé restaurací a hotelů, které potřebují spíš pomoc než my výrobci alkoholu,“ uzavírá Nejedlý.
O klienty zabojuje třeba novinkou, kterou uvedli před třemi týdny. Jde o gin nazvaný Ibalgin, který má s odkazem na známý prášek proti bolehlavu růžovou barvu.