Článek
Jedno pípnutí a dvě informace. Nejen o platné vstupence, ale také o zdravotním stavu. Vstup na sportovní utkání, festivaly nebo jiné kulturních akce má novou podobu. Bez negativního testu na koronavirus se návštěvníci dovnitř nedostanou.
„Na Pražském jaru, které jsme spouštěli nedávno, jsme si to vyzkoušeli, a to v pilotním projektu Ministerstva kultury,“ popisuje Tomáš Nejeschleba s tím, že návštěvníci procházeli předtím PCR testy. „My jsme potom propojovali platnost vstupenky s výsledkem z laboratoře, a tím pádem dosáhli toho, že akce byla bezpečná,“ říká.
Informace od státu zatím chybí
Organizátoři sportovních a kulturních akcí mají zájem o to, aby vstupné bylo propojeno nejen s jednorázovým výsledkem testu či dokončeným očkováním proti covidu-19, ale také s projektem chystaných Covid pasů.
Jejich zavedení schválil Evropský parlament v červnu. Bezplatné covidové pasy v digitální i papírové podobě nemají jen usnadnit cestování do zahraničí (a jihoevropským zemím závislým na turistickém ruchu zajistit alespoň část předpandemických příjmů), ale budou také formou potvrzení o bezinfekčnosti daného člověka.
Rozhodně by využití Covid pasů přineslo další zjednodušení pro vstupy.
Podle kritiků se s nimi ale pojí řada informačních rizik kvůli shromažďování zdravotních údajů velkého množství obyvatel. Navíc v Česku zatím není jasné, zda a za jakých podmínek by Covid pas lidé mohli využívat například pro vstup do restaurace nebo do kina.
„Rozhodně by jejich využití přineslo další zjednodušení pro vstupy,“ je přesvědčen Tomáš Nejeschleba. Pro tvůrce vstupenkových systémů by to znamenalo upravit software a čtecí terminály. Zatím ale čekají na informace od státu.
„Vláda ještě nepustila ven informace o tom, jakým způsobem Covid pas bude fungovat, a nebo jestli mají už nějaké prostředí pro vývojáře, jako jsme my, abychom to byli schopní propojit,“ vysvětlil Tomáš Nejeschleba.
Chytré turnikety
Organizátoři hromadných akcí také řeší, jak zdokonalit turnikety. V budoucnu by se mohly úplně obejít bez lidské kontroly, například díky rozpoznávání obličejů.
Enigoo
- IT společnost zaměřená na vývoj a dodávku vstupenkových a akreditačních systémů pro pořadatele.
- Původně zejména pro sportovní prostředí, nyní působí i v oblasti kultury a volného času (např. AC Sparta Praha, Pražské jaro, Výstaviště České Budějovice, olympijské festivaly atd.).
- Sídlí v Pardubicích a je dceřinou společností Deep Vision s.r.o.
2019 | 2020 | |
---|---|---|
Obrat | 220 mil. Kč | 140 mil. Kč |
Počet vstupenek | 1,5 mil. ks | 800 tis. ks |
„Turniket budoucnosti by měl splňovat automatizaci fast-track, to znamená, že návštěvník při nákupu vstupenky online přiloží svou fotografii a při průchodu turniketem už není potřeba obsluhy ani vstupenky, turniket se otevře na základě rozpoznání obličeje,“ říká Tomáš Nejeschleba.
Chytré turnikety také budou umět sledovat zdravotní stav, například měření teploty. Podobné rámy začala během pandemie využívat řada firem i škol.