Článek
Tunely, nové promenády kolem Brněnské přehrady či rozšíření centra brněnské Bystrce. Všechny tyto nápady představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice číslo 43. Finální podobu spojnice Brna a dálnice D35 hledá kraj i město už deset let. Město si proto nechalo připravit tři konkrétní studie, jak může čtyřproudá silnice vypadat. Naznačují řešení v nejvíce diskutovaných úsecích okolí přehradní nádrže. V těchto místech má silnice vést ve stopě „Německé dálnice“, kterou plánoval Adolf Hitler. Kvůli válce nebyla nikdy dokončená.
Silnice budí rozpory mezi tamějšími obyvateli. Mnozí se bojí, že čtyřproudá vysokorychlostní komunikace naruší doposud klidovou oblast. Kraj však slíbil, že se postará, aby části, které povedou brněnskou Bystrcí a okolo přehrady, zůstaly zakryté. „Plánujeme kompenzační opatření, například tubus nebo tunel,“ uvedl už dříve pro Seznam Zprávy náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Martin Maleček (za STAN+SOM).
Jak by mohla dálnice vypadat, se podívejte ve fotogalerii.
Město ve středu představilo konkrétní návrhy. Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě „Staré dálnice“. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. „Vypsali jsme výběrové řízení na urbanisticko-dopravní krajinářské dořešení silnice X43,“ popsal vznik studií městský architekt Michal Sedláček. Jeho kancelář jednotlivé návrhy představí také lidem v městských částech, kterých se výstavba silnice dotýká.
Odpůrce bystrcké varianty Hitlerovy dálnice však vizualizace pobuřují. „Zdá se mi to předčasné. Dělají se vizualizace něčeho, co kraj ještě vůbec nemá schválené,“ myslí si fyzik a akademický pracovník Vysokého učení technického v Brně Pavel Škarvada. Konečná varianta trasování ještě není zanesená v územním plánu. Krajští zastupitelé ji teprve budou schvalovat.
Proti takzvané bystrcké variantě Hitlerovy dálnice dlouhodobě bojují tisíce lidí. „Ta komunikace tam vést nemusí, vlastně ani nemá, protože existuje lepší řešení. Dávají lidem jenom jakési pozlátko, aby se koukali na pěkné obrázky, není to rozumné,“ doplnil Škarvada.
Podle Sedláčka nemá mít výběrové řízení jednoho konkrétního vítěze. „Sejde se komise, která návrhy zhodnotí. Je možné, že vznikne jeden, který bude kombinovat všechny tři původní studie. Z jedné si vezme třeba řešení pro Bosonohy, z druhé pro Bystrc, z té poslední pro Kníničky,“ vysvětlil.
Nová čtyřproudá silnice má začít vznikat nejdříve v roce 2035. Její bystrcká varianta navazuje na plány Adolfa Hitlera, který chtěl v daných místech postavit dálnici jako spojnici mezi Vídní a Vratislaví. Kvůli válce nakonec zůstala nedokončená a dělníci v roce 1942 základy opustili.