Článek
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně avizovaný termín v roce 2022 už dříve prodloužilo o jeden rok, nyní počítá se zahájením provozu v roce 2024. Napsala to dnešní jihočeská příloha MF Dnes. Za odklady jsou problémy u kilometrového tunelu Pohůrka, u kterého museli stavbaři kvůli agresivní spodní vodě změnit technologii stavby.
Celý úsek dálnice D3 Úsilné – Staré Hodějovice je dlouhý 7,2 kilometru. „Bohužel musíme konstatovat, že se zahájení provozu z důvodu problematiky tunelu Pohůrka zásadně zpozdí. Lze očekávat, že zprovoznění Pohůrky, a tím celé stavby, bude až v roce 2024,“ cituje MF Dnes mluvčího ŘSD Jana Studeckého. „Zhotovitel nyní zpracovává realizační dokumentaci, na základě které se rozhodne o dalším postupu,“ doplnil mluvčí. Úsek staví sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.
ŘSD už dříve oznámilo, že místo původně plánované výstavby tunelu pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha, stavební firmy položí do jámy těleso, do kterého by se spodní voda neměla dostat. Je pravděpodobné, že stavební náklady stoupnou proti plánu až o 100 milionů korun. Dříve plánované náklady byly 5,28 miliardy korun.
Obchvat Českých Budějovic začali silničáři stavět na jaře 2019. Jeho druhou součástí je 12,5 kilometru dlouhý úsek Hodějovice – Třebonín, kde se počítá s náklady sedm miliard korun.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.
Fakta o tunelu
Tunel Pohůrka je plánovaný tunel na dálnici D3 na obchvatu Českých Budějovic mezi městem a obcí Dobrá Voda u Českých Budějovic. Hloubený tunel délky 995,5 metru se skládá ze dvou tubusů, ve kterých bude vozovka šířky T 11,75 metru. Tunel bude podcházet silnici na Dobrou Vodu, Dobrovodský potok, dvě místní komunikace a silnici II/157.