Článek
„Původně se tunel stavěl pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda. Nově tak stavební firmy položí do jámy těleso, do nějž se spodní voda nedostane. Přípravné práce začnou ještě letos,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Kvůli nové technologii zprovozní silničáři obchvat Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, až v roce 2023, o rok později, než avizovali. Podle informací ČTK je pravděpodobné, že stavební náklady stoupnou proti plánu až o 100 milionů Kč. Úsek Úsilné-Staré Hodějovice staví sdružení Hochtief, Colas a M-Silnice.
Práce na tunelu zastavili silničáři na jaře. Po konzultacích s experty i odborníky z pražské ČVUT teď rozhodli, že změní technologický postup. „Původní projekt počítal s takzvanými milánskými stěnami, tunel se měl stavět po částech, zvlášť stěny, zvlášť strop, zvlášť podlaha. Změna je, že tam budeme ukládat monolitický objekt tunelové tvorby. Místo stěn rovnou krabice. Je to opatření proti agresivní spodní vodě,“ řekl Rýdl.
Stavební firmy musejí připravit realizační dokumentaci stavby. Vznikne i nový harmonogram a ceny. Zatím není podle ŘSD zřejmé, o kolik náklady stoupnou, ani o kolik měsíců se stavba prodlouží.
Tunel na sedmikilometrovém úseku měl být hotový v září 2022. Technologie milánských stěn se používá desítky let, vznikly tak i dva kilometry pražského tunelu Blanka.
Obchvat Českých Budějovic začali silničáři stavět na jaře 2019. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše měla být hotová do roku 2028.