Článek
„Propad tržeb činil u autobusové dopravy 113,5 milionu korun a u drážní dopravy pak 86,2 milionu korun. V letošním roce očekáváme jen v autobusové dopravě propad tržeb o 140 milionů,“ uvedl hejtmanův náměstek Radek Podstawka (ANO).
Mnoho lidí začalo více pracovat z domova, zásadní bylo také omezení školní výuky. Například společnosti Z-Group bus (dříve ČSAD Vsetín), která provozuje autobusové linky ve čtyřech oblastech kraje, ubyla meziročně více než čtvrtina cestujících. „Propad je způsoben prakticky pouze pandemií,“ řekl mluvčí firmy Miroslav Slaný. Podstatné bylo například rušení školních spojů.
Na financování veřejné autobusové dopravy kraj loni poskytl 1,03 milionu korun, přibližně o 180 milionů korun více než v roce 2019. I v důsledku úbytku cestujících kraj od prosince u autobusových linek zrušil přibližně tři procenta spojů a nevylučuje další omezující opatření.
„S ohledem na dosavadní vývoj epidemické situace lze předpokládat, že i v roce 2021 bude ze strany kraje přistoupeno k optimalizaci spojů veřejné linkové osobní dopravy,“ uvedla Birklenová. O případném rozsahu omezení kraj zatím nerozhodoval.
„Doposud se v našem kraji omezovaly pouze autobusové spoje málo využívané cestujícími. Pokud by musel kraj přistoupit k určitému omezení veřejné dopravy z důvodu nepříznivého plnění příjmů, došlo by k omezení i v autobusové i drážní dopravě,“ uvedla mluvčí. Důraz podle ní bude na zajištění garantované návaznosti jednotlivých druhů dopravy.
Od ledna v kraji také zdražily některé jízdenky. Platby kartou zůstaly stejné, ale kdo platí u řidiče v hotovosti, dá za jízdenky víc. Kraj tím chce docílit toho, aby lidé méně platili hotovostí. Birklenová uvedla, že se také zvažuje úprava cen jízdného v závislosti na inflaci. Některé druhy jízdného se neměnily několik let.
„Zda v našem regionu dojde k dalšímu zdražování jízdného, bude záležet na dalším vývoji daňových příjmů. Nicméně naším primárním zájmem je zachovat dopravní obslužnost v co největším rozsahu za přijatelné ceny jízdného, tak aby nedošlo k odlivu cestujících,“ uvedl Podstawka.
Ostravskému letišti výrazně ubylo cestujících, zato ale o 70 procent vzrostlo množství přepraveného nákladu. Rozšířily se pravidelné nákladní linky, na letišti přistávala i letadla s ochrannými pomůckami z Číny.
Letiště podle obchodního ředitele Stanislava Bujnovského očekává, že letošní sezona bude nabitá. Od loňského října začala z Mošnova létat linka do Varšavy a od listopadu do Prahy, na konci března se obnoví linka do Londýna a v dubnu se spustí nová linka do Kyjeva. Bujnovský uvedl, že letiště zaznamenává vysoký zájem o letní dovolené.
„Věřím, že to epidemická situace dovolí a lidé budou moci přímo z Letiště Ostrava letět už od dubna do Egypta, v květnu a v červnu se pak postupně přidají lety do Bulharska, Řecka, Španělska, Turecka, Tuniska i Chorvatska,“ uvedl Podstawka.