Článek
Trofej vyrábí skláři v lindavské sklárně na Českolipsku. Sklárna Lasvit má s výrobou cen zkušenosti už z předchozích let.
Trofeje pro závod vyrábějí na Českolipsku od roku 2011. Zhruba 60 centimetrů vysoká trofej váží kolem čtyř kilogramů.
„Trofeje se rozlišují barevně, protože vítězové Tour de France dostávají křišťálovou trofej a nejlepší spurtér dostane zelenou. Trofej váží čtyři kilogramy, každý rok je to trochu jinak, protože se mění vzhled. Výška trofeje je 60 centimetrů,“ popsal Seznamu vzhled ceny její designér Peter Olah ze Škoda Auto, který ji navrhoval.
Každá trofej se nemusí hned napoprvé povést, proto výroba trvá několik dnů, někdy týdnů. Na výrobu se spotřebuje relativně hodně skla.
„Samozřejmě se to musí nejprve nafouknout, poté je na řadě surové broušení, kde se tvar zkrátí, a pak se dlouhodobě obrušuje do finálního tvaru,“ upřesnil výrobu trofeje mistr ze sklárny Petr Kuchta.
Každá trofej Tour de France, na jejímž vzniku se sklárna Lasvit podílela, tedy všechny s výjimkou roku 2015, se vyráběla z křišťálového skla technikou ručního foukání do formy. Jiný byl vždy pouze brus, který vycházel z designu navrženého Peterem Olahem.