Článek
Na počátku 90. let stála na Monínci stará chata Rudných dolů Příbram. Komfort odpovídal socialistickým představám o podnikové rekreaci, malý lyžařský vlek pod chatou využívali místní sportovci – pokud napadl sníh. Podle dnešního šéfa areálu Jaroslava Krejčího mladšího sem tehdy jezdilo 5 až 10 tisíc lidí ročně.
V posledních letech prochází turnikety nově vybudované čtyřsedačkové lanovky 70 až 110 tisíc lidí za sezonu. Místo staré chaty je komfortní hotel, přibyla nová restaurace pod svahem, sjezdovky se protáhly na 1,2 kilometru, v zimě se tu upravují běžkařské trasy.
Rozvoj Monínce naplánovali otec a syn Krejčích, dlouho pro něj ale marně hledali investora. „Obešli několik bank, ale nikdo nechtěl projekt financovat,“ vzpomíná majitel developerské firmy Trigema Marcel Soural. Právě on se o projektu dověděl díky kontaktům své ženy – fotografky. A po roce jednání se s oběma Jaroslavy Krejčích domluvil na vstupu do projektu. Od té doby se Monínec zcela změnil.
Investice za 15 milionů
Letos se tu lyžovalo až do 24. března. Dlouhou zimní sezonu umožňuje výkonná zasněžovací technologie Snow Factory, schopná bez chemie vyrábět umělý sníh až do teplot 15 stupňů nad nulou.
Na prvního máje se zdejší lanovka rozjede znovu, začne letní sezona. Areál jako obvykle nabídne nové atrakce: tentokrát to bude nový venkovní bazén, dětské hřiště na terasách pod hotelem, obří kuličková dráha a stometrová vodní maxiklouzačka na svahu. Od loňska je připravena dvoukilometrová trať pro bikery, trampolíny, areál pro lukostřelbu, discogolf či tubing.
Jen letošní letní investice přijdou podle mluvčího Trigemy Radka Poláka na 15 milionů korun.
Nový areál na Šumavě
Marcel Soural nelituje, že před lety podíl na Monínci koupil. Naopak – rád by tento projekt napodobil na Šumavě, kde Trigema už před lety koupila skiareál Samoty u Železné Rudy.
„V současnosti je zde malý areál, který zahrnuje kotvový vlek o délce 780 metrů, kratší dětský vlek a pohyblivý koberec. Oproti stávajícímu stavu se nově počítá i s využitím levé části areálu,” říká mluvčí Trigemy Polák. Areál by v budoucnu měl mít dvě lanovky, dvě sjezdovky a kromě lyžařů by sloužil i cykloturistice a pěším. Projekt ale už několik let vázne na povolovacích řízeních.
Trigema by totiž ráda horní stanici lanovky umístila k asfaltové silnici, která v zimě poslouží jako základ atraktivních běžkařských tratí, v létě jako cyklotrasa pro bikery. Zasahuje však do Národního parku Šumava a jednání s ochranáři jsou komplikovaná. „Už jsme se ale domluvili a doufáme, že do roka začneme stavět,” doufá Marcel Soural.
Pražská developerská firma počítá i s dalšími investicemi do turistického průmyslu. Koupila vinařství ve Veselí na Moravě, kde chystá zhruba stomilionový rozvojový projekt.
Proč se český lyžařský průmysl posouvá do nižších nadmořských poloh? Kde se v Česku lyžuje nejníže a jak se dá pořídit umělá sjezdovka pod horami? Jaké investice skiareály letos zrealizovaly a kolik peněz mají připraveno na další sezonu? Sledujte analýzu na téma „Horský byznys po česku“.