Článek
Bitva právníků a politiků o správnou podobu stavebního zákona zakryla nezpochybnitelný fakt, že stavební řízení potřebuje zásadní změnu. Schválit či zamítnout spornou stavbu dnes může znamenat desetileté správní řízení, které vyčerpá všechny zúčastněné, příznivce i odpůrce stavby i desítky úředníků, kteří se tím musí zabývat.
Zajistit, aby úřady spor o každou stavbu rozhodly do jednoho roku, je úkolem nového zákona, o kterém bude ve čtvrtek jednat Senát. „Zákon reaguje na všechny problémy,“ ujišťuje v rozhovoru pro Seznam zprávy ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, která má nejdůležitější normu volebního období na starost.
Vzniknou stovky nových paragrafů, které nahradí ty staré. V čem ale vidíte změnu kvality?
Přišel mi krásný e-mail, jmenuje se to PROČ? Pán se ptá asi na 26 bodů, protože, chudák, staví rodinný domek. A co tam musí všechno absolvovat. Každý dotčený orgán sedí někde jinde a vy sháníte potřebné, jako když slepička běhá pro vodu kohoutkovi. A ve finále vám jeden dotčený orgán řekne, že nesouhlasí, a můžete začít znova. Nikdo to nekoordinuje.
Tak první, co se změní – člověk už bude komunikovat jenom s jedním úřadem. Spolu s tím, že proběhne digitalizace, budou ti vyspělejší klidně komunikovat doma z gauče, stačí, když nahrají projektovou dokumentaci. A to jen jednou pro všechny dotčené orgány. Nebudete muset mít 12 až 24 pare podle toho, kam musíte dokumentaci donést. Teď se takhle budou všichni vyjadřovat k jedné projektové dokumentaci, která se proti dnešku navíc zjednoduší. Jak psal ten pán, je opravdu neuvěřitelné, že dnes chce stavební úřad k rodinnému domku projektovou dokumentaci jako pro jadernou elektrárnu. To je velmi výstižné.
Lidský faktor může opravdu selhat kdekoliv. Památkáři se však musí striktně držet svých složkových zákonů, a pokud by šlo o mrakodrapy v ochranném pásmu, tak se přece budou posuzovat i v rámci ministerstva kultury.
Stačí, že se obrátíte na jeden úřad, který za vás vyřídí detaily na jiných úřadech. Bude to ale rychlejší?
Budou tam pevně nastaveny lhůty. U všech dotčených orgánů, pokud se nevyjádří do třiceti dnů, bude platit fikce souhlasu, tj. že souhlasí. Spousta dotčených orgánů je přitom integrována pod stavební úřad. Všichni si sednou nad příslušnou dokumentací, něco řekne hygiena, požárník si vyžádá protipožární schodiště. Všichni se domluví, jak to půjde. Investor projekt upraví podle pokynů a pak začnou běžet pevně nastavené lhůty, dokdy se musí dotčené orgány definitivně vyjádřit. Investoři si dnes strašně stěžují, že odvolací orgán vrátí už schválený projekt pro nějaké formální pochybení a řízení v první instanci se musí opakovat. Tak se hraje ping-pong mezi úřady a stavebník do toho nemá jak zasáhnout.
My jsme ping-pong odstranili. Když dojde k odvolání, tak musí odvolací orgán rozhodnout a chybu případně opravit. To platí až do úrovně soudu. Nestane se, že soud má deset žalobních bodů a rozhodne, že v bodu a) na straně číslo 2 je chyba, a celé to vrátí první instanci, aniž by rozhodl o ostatních bodech. Zajistíme i flexibilitu úředníků. Pokud to nebudou na nějakém stavebním úřadu zvládat, tak jim může pomoci jakýkoliv jiný úředník odjinud. Dotkne se to také územního plánování, kde rušíme námitky a zůstanou jenom připomínky. V současném stavu není Praha vůbec schopna přijmout Metropolitní plán.
Takhle to vypadá pro investora pohodlnější. Ale stejně mi může stavební úřad po dohodě se všemi dotčenými orgány a připomínkovými místy projekt donekonečna vracet. Jak tomu chcete zabránit?
Můžou vám to vrátit jenom jednou. Úředníci vychytají chyby a řeknou: milý investore, když to uděláš takhle, bude to v pořádku. Vy to opravíte a úřad to znovu posoudí. Ale jenom jednou.
Zákon všechno zrychlí, ale právě proto mohou vzniknout další potíže. Nemohou nová pravidla posloužit developerům, aby převálcovali široké okolí a uprostřed vilové čtvrti postavili desetipatrovou hrůzu?
Ne, to jsme chránili a chránila to hlavně Legislativní rada vlády. Každý musí mít možnost se k tomu vyjádřit.
Dnes si mohu jako soused v klidu prohlédnout projektovou dokumentaci i stanoviska dotčených orgánů, připomínkovat je a stavební úřad musí připomínky vypořádat. Podle nového zákona si stanoviska dotčených orgánů přečtu až v konečném verdiktu stavebního úřadu. A mám jedinou šanci odvolat se k vyšší instanci nebo k soudu. Nebude to v důsledku složitější?
Ne, pro dotčené sousedy to bude fungovat úplně stejně. Dostanete přístup k projektu a jako dotčený soused budete moci nahlížet do toho, jak řízení probíhá. U rodinných domků, pokud si stavebník sežene souhlas souseda se stavbou, to je jednodušší, ale jinak bude soused obeslán, aby se vyjádřil.
Podle nového zákona má stavební úřad třicetidenní lhůtu k rozhodnutí. To znamená, že během té doby musí získat připomínky všech zúčastněných. Logicky se soused stanoviska dotčených orgánů dozví až na konci řízení. Nebo to půjde rychleji?
Soused je účastník řízení. Úplně stejně jako stavebník dostane „rodné číslo“ stavby, aby se mohl podívat na portál stavebníka, kde se budou průběžně zveřejňovat stanoviska dotčených orgánů s tím, že jich bude spousta integrovaných.
Jako soused dám na začátku řízení obecné připomínky, pak se dozvím nějaké stanovisko, které se mi nelíbí, a mohu znovu připomínkovat?
Ano. Každé to stanovisko je vyjádření a vy ho můžete napadnout, i když jenom v rozsahu možného přímého dotčení svých práv, nemůžete jej napadnout bezbřeze. Pak můžete napadnout i to povolení jako takové. Tím už se dostáváme k odvolacímu procesu, v jehož rámci se musí vaše připomínky znovu vypořádat.
Obavy z příliš přímočarého schvalování má i ministr kultury, sociální demokrat Lubomír Zaorálek. Obecně se vede diskuse o riziku, které vznikne památkovým rezervacím, když stanovisko památkové péče nebude závazné u ochranného pásma památkových rezervací. Nehrozí, že třeba v Praze na Letné najednou vyrostou mrakodrapy?
To se nikdy nestane. Protože památkové rezervace mají samostatné závazné stanovisko, jsou klasickým dotčeným orgánem. Pod stavební úřad se dostanou jen ochranná pásma, a ne samotné památkové rezervace a zóny. S tím souhlasilo ministerstvo kultury od samého prvopočátku. Pan ministr má obrovský problém s pozměňovacími návrhy. Byl zásadně proti změnám v územnímu plánování, které podle něho nebyly domyšlené. To neprošlo, takže byl v klidu.
Ale prošlo tam zjednodušené řízení u veřejných záchodků, třeba v nějakém chráněném parku. Ale to jsou pozměňovací návrhy z dílny ČSSD. Tak jsem říkala, že to si musí vyřídit doma. Samozřejmě jsem k tomu dala nesouhlasné stanovisko, ale nebylo to nic platné. Sociální demokracie ho přehlasovala. Už jsem se tam fakt musela smát. I když jim to řeknete, tak zájem poslanců byl asi někde jinde. Ale jinak kultura ohrožena není.
Jak mohou památkáři zasáhnout, když investor požádá o schválení mrakodrapu na Letné nebo na Strahově? Dosud to mohli zakázat, protože Letná i Strahov jsou v ochranném pásmu.
Vždyť památkáři budou integrovaní do stavebních úřadů. Památkář je vázaný svým složkovým zákonem a samo ministerstvo kultury je bude školit.
Památkář nebude souhlasit s mrakodrapem, pak přijde šéf stavebního úřadu a zeptá se, jestli chce přijít o místo. To je přece možný scénář?
Žádný šéf nemůže někoho donutit, aby postupoval protizákonně. To prostě nejde.
Ale děje se to.
Pak je to ale na vyhození toho šéfa. Lidský faktor může opravdu selhat kdekoliv. Ale jinak se to fakt neděje. Památkáři se musí striktně držet svých složkových zákonů, a pokud by šlo o mrakodrapy v ochranném pásmu, tak se přece budou posuzovat i v rámci ministerstva kultury.
Posuzovat mohou, ale nebude nakonec rozhodovat stavební úřad. Co když bude ignorovat jejich stanovisko?
Pak to ale skončí u soudu. To nikdo neudělá, protože to vyvolá bouři na vsi a odvolávat se pak bude každý. To by bylo i proti investorskému záměru.