Článek
Oslovení zástupci autoškol považují navrhovaný systém, který by zkoušku omezil pouze na tři pokusy, za krok správným směrem. „Po třech zkouškách se pozná, jestli na to ten člověk má, nebo nemá,“ vysvětluje Jan Švarc, který je zakladatelem autoškoly v Českých Budějovicích.
Těch, kteří dělají zkoušku více než třikrát, je navíc podle zkušeností instruktorů minimum. „Podle statistik to 97 procent žáků udělá do tří pokusů, pouze tři procenta to komplikují,“ uvedl Pavel Greiner z pražské autoškoly King. Podle nových pravidel by po třech neúspěšných pokusech musel uchazeč znovu projít celým kurzem – a zaplatit ho.
Podle Švarce neúspěšní uchazeči pouze znepříjemňují život školitelům. „Měl jsem v autoškole pětašedesátiletou paní, která chtěla vozit vnoučata ze školy. Říkal jsem jí, že už na to bohužel nemá. Ona si ale nedala říct a já se s ní půl roku zlobil. Nakonec jí řidičák stejně propadl,“ dodává pan Švarc.
Pravidlo „třikrát a dost“ musí projít Sněmovnou, navrhovatelé ho ale chtějí protlačit zrychleným čtením už letos.
Dalším novým opatřením by měl být řidičák na zkoušku. Mladí řidiči by na dva roky měli jako maximum pouze šest trestných bodů namísto obvyklých dvanácti. Při přestupcích by jim tak bylo možné odebrat řidičský průkaz dříve. Podle zástupců autoškol by se ale tato změna měla týkat i starších lidí.
„Nehodovost mladých lidí je vysoká, ale nehodovost u těch starších také,“ uvedla zakladatelka autoškoly Nobe Dagmar Nosková. Greiner se zase obává, aby čerstvě získaný řidičák neležel řidičům v probační době v šuplíku. „Tím pádem to pro ně nebude mít efekt a v nevýhodě budou ti, kteří ty dva roky jezdí,“ dodává.
Dopravní komise diskutuje také o tom, že by Česko mohlo částečně zkopírovat rakouský model dohledu nad čerstvými řidiči. V něm musí řidič rok od získání průkazu projít seminářem s dopravním psychologem nebo absolvovat test na polygonu. To by pravděpodobně přineslo zdražení kurzu v autoškolách. O novince jako první informoval server iDnes.cz.
Podle Švarce by větší efekt mělo, kdyby účastníci chodili nejdříve na dopravní psychotesty. „Jak to dělám dlouho, tak dokážu posoudit to, že někteří lidé na to psychicky nemají. To bych u nás nejvíce uvítal,“ tvrdí Švarc.
Sám několikrát zažil na vlastní kůži jízdu s člověkem, který se na řízení nehodí. „To byste tady se mnou museli sedět v tom autě a zažívat to, co někteří ti lidé v nervozitě dělají,“ popisuje Švarc.
Zástupci autoškol zároveň chtějí ztížit teoretické a praktické zkoušky. Podle místopředsedy Asociace autoškol ČR Aleše Horčičky je velká část otázek v teorii čistě formálních a dají se snadno najít na internetu. Část otázek se změní už letos, další změny čekají uchazeče o řidičské oprávnění příští rok.
Od nového systému v autoškolách si ministerstvo dopravy slibuje především menší počet nehod, které zaviní mladí lidé. Podle policie je nejčastější příčinou nehod (67,7 procenta) nesprávný způsob jízdy. Nejvíce nehod pak zaviní právě mladí řidiči, kteří mají praxi v řízení pouze 1–2 roky.
Kromě pravidla „třikrát a dost“ je v legislativním procesu také řidičák na zkoušku. Další změny by mohly být součástí nového bodového systému, který ale nebude platný dříve než za dva roky.