Článek
Kolínskou továrnu TPCA čeká velká proměna. Kvůli výrobě modelu Toyota Yaris se podstatně rozroste. „Budeme stavět tři nové budovy,“ řekl Seznam Zprávám Robert Kiml. Nový model představuje nejenom náklady na nové výrobní linky, ale i na skladování. Tím, že se jedná o hybridní vůz, je totiž potřeba skladovat baterie ve zcela speciálním režimu, a tedy za vyšších nákladů.
Všechny nové budovy by měly navazovat na tu existující. „Naše továrna je v rámci Toyoty nejkompaktnější fabrikou na celém světě. To znamená, že nepotřebujete přejíždět automobilem, abyste se dostali z provozu do provozu. Tohle bychom chtěli udržet, proto budou všechny tři budovy připojené k těm dosavadním,“ říká Kiml s tím, že právě toto propojení výrobu i zlevňuje.
TPCA Kolín
Automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) je společným podnikem japonské firmy Toyota Motor Corporation a francouzské Groupe PSA.
Výstavba závodu v Ovčárech nedaleko Kolína stála celkem dvacet miliard korun, což byla do té doby největší zahraniční investice na zelené louce ve střední Evropě.
Městské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 se tady začaly montovat v únoru 2005, denně se jich vyrobí až tisíc.
V současné době se na výrobě vozů podílí 2 500 zaměstnanců.
Zdroj: TPCA
TPCA v tuto chvíli vyrobí za jednu směnu zhruba 460 aut – při dvousměnném provozu je to tedy 920 až 1000 vozů denně. Kvůli novému modelu by se měla zavést směna třetí.
„Bude to podstatně složitější auto. Zavedeme i hybridní pohony, tím pádem se protáhne čas výroby na každé pozici. Z toho důvodu se celkový počet vyrobených vozů tolik nenavýší. Bavíme se o čísle 1000 až 1200 aut denně,“ říká Kiml. Nový model by se měl na celkové výrobě podílet zhruba 30–40 procenty.
Kvůli třísměnnému provozu bude firma potřebovat tisíc až patnáct set nových lidí. „Naším základním cílem je nabrat české pracovníky a počet zaměstnanců z Česka dlouhodobě zvedat,“ říká Kiml s tím, že v začátcích si ale firma bude muset vypomoci i zahraničími.
„V tuto chvíli pracujeme s vládou na projektu Ukrajina. Máme už teď asi 300 ukrajinských zaměstnanců a budeme dále pracovat na jejich náboru. Uvažujeme i o možnosti půjčit si nějaké zaměstnance z výrobních závodů Toyoty. V tuto chvíli se bavíme o Indii,“ říká Kiml. Jak upřesnil, na přechodné období – tedy, než firma nabere české zaměstnance – by mělo přijet maximálně 400 pracovníků z Indie.