Hlavní obsah

VIDEO: Takhle se srazily lodě v Budapešti. Před kolosem neměla menší loď šanci

Policejní záznam zachycující srážku lodí na Dunaji.Video: AP

Nejméně sedm lidí přišlo o život a dalších 21 se pohřešuje poté, co se ve středu na Dunaji v centru Budapešti po střetu s dalším plavidlem potopila loď s jihokorejskými turisty. Informovala o tom agentura MTI.

Článek

Nejméně sedm lidí přišlo o život a dalších 21 se pohřešuje poté, co se ve středu pozdě večer na Dunaji v centru Budapešti po střetu s dalším plavidlem potopila loď s jihokorejskými turisty. Informovala o tom maďarská tisková agentura MTI.

Loď s názvem Mořská panna (Hableány) se potopila nedaleko budovy maďarského parlamentu kolem 22:00 středoevropského letního času po srážce s jinou lodí. Mořská panna a větší, hotelová loď se k sobě přiblížily, krátce pluly bok po boku a pak se Mořská panna převrátila a potopila. To podle policie trvalo asi sedm vteřin.

Na palubě v tu chvíli podle jihokorejského ministerstva zahraničí bylo 30 jihokorejských turistů, dva jihokorejští průvodci, jeden jihokorejský fotograf dokumentující cestu a také dva maďarští členové posádky. Nehodu podle Soulu nepřežilo sedm Jihokorejců. Dalších sedm lidí bylo zachráněno; jsou podchlazení, ale ve stabilizovaném stavu. Pohřešováno je zbylých 19 Jihokorejců a oba Maďaři.

Po pohřešovaných pátrají lodě i potápěči

Pátrání za pomoci lodí, potápěčů a silných reflektorů k prosvícení vodní hladiny pokračovalo celou noc. Podle agentury Reuters je ale proud v Dunaji po deštích velmi silný a teplota vody se pohybuje v rozmezí 10 až 12 stupňů Celsia. Server Index.hu tvrdí, že několik lidí záchranáři z řeky vytáhli až u Petöfiho mostu, který je od budovy parlamentu vzdálen zhruba tři kilometry. Jedno z těl bylo nalezeno sedm kilometrů od místa tragédie na Csepelském ostrově a další pak v 16kilometrové vzdálenosti u mostu dálničního obchvatu metropole.

„Byla otázka času, než se tam stane nějaká nehoda,“ sdělil pro Seznam velvyslanec České republiky v Maďarsku Juraj Chmiel. „V tom prostoru se poměrně agresivně pohybují velké lodě. Když se podíváte na Vltavu v Praze, tak tam máte něco podobného, ale naštěstí v menším. Tady už není ani řízený chaos, je tu strašné množství lodí. Hlavně velké lodě a jejich kapitáni se chovají docela agresivně.“

O hledání pohřešovaných lidí pod hladinou hovořil pro Seznam pražský hasič Jiří Bolen.Video: Seznam Zprávy

„Samozřejmě že tu jsou regulace, to máte jako na dálnici, ale stát se to může – a tam to vysloveně volalo, aby se to stalo. Navíc se to stalo v poměrně nešťastnou dobu v noci, kdy hodně pršelo, hladina Dunaje neskutečně stoupla, takže to ztěžovalo i záchranné akce. Ten výsledek je bohužel hodně smutný,“ dodal Chmiel, který sám malou loď vlastní.

Způsob hledání pohřešovaných lidí pod hladinou popisoval pro Seznam Jiří Bolen, potápěč pražských hasičů. „Od zanoření pod hladinu nevidíme prakticky nic. Veškerá práce probíhá po hmatu. Zpravidla ty osoby, které utonuly, zůstanou na dně. Při větším proudu je může unést řeka,“ řekl Bolen. „Nejvíce nám práci ušetří svědek, který přesně lokalizuje místo, kde pohřešovanou osobu viděl naposledy. V takovém případě jsme schopni ji najít velmi rychle.“

Obyvatel Maďarska Matyi Molnár popisuje situaci na místě.Video: Filip Kalčák, AP

Kondolovali český i maďarský prezident

Jihokorejský prezident Mun Če-in přislíbil pomoc rodinám turistů. Jihokorejská vláda již oznámila, že do Maďarska posílá tým více než tří desítek lidí včetně záchranářů a vojenských specialistů, kteří pomohou s pátráním. Šance, že se najdou další přeživší, se ale podle záchranářů zmenšují. Soustrast rodinám obětí vyjádřil maďarský premiér Viktor Orbán a prezident János Áder, kondoloval jim i český prezident Miloš Zeman.

Jihokorejské ministerstvo zahraničí uvedlo, že turisté na palubě neměli oblečené záchranné vesty a že taková praxe je během vyhlídkových plaveb v Budapešti obvyklá.

Novináři z místa informovali, že na palubě byly i děti. Média píší o šestileté dívce, která není na seznamu přeživších. Mezi zachráněnými je šest žen a jeden muž ve věku 31 až 66 let, uvedla agentura AP.

Jihokorejci do Maďarska přijeli z Mnichova, většinou šlo o příbuzné, napsala agentura AP s odvoláním na jihokorejskou cestovní kancelář, která turistům cestu zprostředkovala.

Loď se po srážce převrátila a rychle se potopila. Vrak již byl podle médií lokalizován nedaleko Markétina mostu. Druhým plavidlem, se kterým se potopená loď srazila, byl zřejmě Viking Sigyn. To je velká německá hotelová loď s 95 kajutami pro cestující. Loď Viking Sigyn je nyní upoutána u jednoho z mol, poškození podle médií nevykazuje.

Loď Mořská panna je na webových stránkách provozovatele, společnosti Panoráma Deck, popsána jako „nejmenší loď z flotily“, která se hodí na různé vyhlídkové jízdy, společenské akce či rodinné oslavy. Maximální kapacita lodi je 60 osob. Registr lodí Hajoregiszter.hu uvádí, že loď byla vyrobena v roce 1949 v někdejším Sovětském svazu a v 80. letech byla vybavena maďarským motorem.

Policie zahájila vyšetřování tohoto případu. O kapitánech obou lodí uvedla, že šlo o zkušené profesionály s dlouhou praxí.

Před deseti lety v září 2009 se při lodním neštěstí na Ochridském jezeře v dnešní Severní Makedonii při nehodě výletní lodi utopilo 15 Bulharů, zachránit se podařilo 42 pasažérů. Dvě vážné nehody se staly v létě 2011 v Rusku. Při potopení výletní lodi Bulgarija na řece Volze nedaleko Kazaně zahynulo dokonce 122 lidí. O tři týdny později zemřelo devět lidí při noční srážce výletního člunu s nákladní lodí na řece Moskvě v centru ruského hlavního města.

V Praze by k podobné havárii nedošlo

Podobné neštěstí se v Praze zatím nestalo. Navíc má Vltava má slabší průtok než Dunaj v Budapešti a i lodní doprava je řidší – i přesto mají pražští hasiči na Vltavě čas od času napilno.

„Menších případů, kdy lidé na šlapadlech uváznou nebo se převrátí, nebo kdy skočí z mostu – že si chtějí zaplavat a jsou pod vlivem alkoholu, máme několik do roka. Tam pak vyjíždí jednotka spolu s potápěči,” uvedl mluvčí Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy Martin Kavka.

„A snažíme se samozřejmě ty lidi dostat ven pomocí člunu.”

Reportáž z Prahy o bezpečnosti lodní dopravy na Vltavě:

Lodní doprava v Praze.Video: Jolana Humpálová, Seznam Zprávy

Turistických lodí i menších člunů se po Vltavě plaví desítky. Všechny podléhají pravidelné bezpečnostní kontrole. „Každé dva roky je povinná technická prohlídka, v podstatě velmi obdobná té, které podléhají osobní nebo nákladní vozidla,” uvedl pro Seznam ředitel Pražské paroplavební společnosti Pavel Mácha. „Ta kontrola probíhá ve všech aspektech – jak nautických, tak zda jsou dostupné bezpečnostní prostředky pasivní i aktivní. Čerpadla, hasicí prostředky…” dodal Mácha.

Podle Máchy by na Vltavě k podobné havárii dojít nemohlo. „Jsem přesvědčen, že ne – nautická situace na Vltavě je zásadním způsobem odlišná od Dunaje v Budapešti, řeka je podstatně užší a průtok je v řádech nižší,” uvedl.

Doporučované