Článek
Přední česká logisticko-technologická firma to zjistila v průzkumu mezi devíti stovkami živnostníků, kteří s ní spolupracují prostřednictvím výdejních míst. Většinou jde o drobné živnostníky do deseti zaměstnanců s plochou provozovny do dvou set metrů čtverečních.
Jako hlavní důvody podnikatelé uvedli, že nespadají do některé z předepsaných kategorií, vyplnění potřebných dokumentů je pro ně moc složité nebo na to jednoduše nemají čas.
Téměř třetině z nich poklesly během pandemie tržby o více než 80 procent, necelé pětině skoro o polovinu a téměř čtvrtina oslovených drobných živnostníků zaznamenala pokles do 30 procent.
Co by živnostníci skutečně ocenili
Mezi nejčastější podpůrná opatření, která by drobní podnikatelé ze strany vlády uvítali, patří snížení zdravotního a sociálního pojištění. Uvedlo to 57 procent oslovených. Dále snížení sazby DPH (33 procent) a odpuštění daně z příjmů pro OSVČ (30 %). Pro odložení EET do konce roku 2020, které v době zpracování dotazníku již schválila Poslanecká sněmovna i Senát, se vyslovilo 27 procent podnikatelů.
Průzkum Zásilkovny
Společnost oslovila 2 800 podnikatelů.
Na otázky odpovědělo téměř 900 z nich.
Většina (86 %) má velikost svých provozoven do 200 metrů čtverečních a do deseti zaměstnanců (96 %).
Průzkum Zásilkovny mezi výdejními místy probíhal od 21. května do 26. května.
Jak říká zakladatelka a generální ředitelka Zásilkovny Simona Kijonková, jde především o drobné podnikatele, kteří často z nejrůznějších příčin nezapadají do kritérií vládní pomoci. I oni se ale musí vyrovnat s dopady pandemie.
„Proto jsme se rozhodli jejich situaci po skončení pandemie zmapovat a výsledky využít v přípravě dalších konkrétních návrhů směrem k vládě ČR. Obchodníci ze sítě Zásilkovny nejčastěji využili program Pětadvacítka pro OSVČ a odpuštění platby povinného zdravotního a sociálního pojištění od března do srpna 2020,“ říká podnikatelka, která je současně členkou NERV, poradního orgánu vlády České republiky.
Zásilkovna
Ryze český franšízový logisticko-technologický projekt Simony Kijonkové, který vznikl v roce 2010.
Zásilkovna je součástí skupiny Packeta. V loňském roce byl obrat skupiny 1,3 miliardy korun. Počet přepravených zásilek dosáhl 19 milionů, meziročně stoupl o 84 procent.
V letošním roce očekává Packeta obrat ve výši přes dvě miliardy korun a 35 milionů přepravených zásilek.
Podle marketingového ředitele Packety, tedy společnosti, do níž Zásilkovna patří, je třeba podnikatelům vyslat pozitivní signály. „Dotazník nám poskytl cennou zpětnou vazbu a aktuálně připravujeme plán konkrétních kroků, jak našim výdejním místům pomoci. Pracujeme na projektu digitalizace maloobchodu a společně s naší komunikační agenturou Social Park jsme například spustili komunikační kampaň Příběhy výdejních míst, která je postavena na seriálu videí věnovaných vybraným výdejním místům z celé České republiky,“ říká marketingový ředitel Packety Milan Šmíd.
„Chtěli bychom touto cestou zviditelnit jejich podnikatelské příběhy a tím podpořit podnikání výdejních míst a pomoci jim překlenout současnou situaci, kdy řada z nich čelí negativním důsledkům pandemie,“ vysvětluje.
Zásilkovna o některá výdejní místa přišla
Pandemie měla výrazně negativní dopady na pětinu výdejních míst. 64 procent z nich postihla spíše mírně, takže i přes problémy nadále pokračují v podnikání. Většina zástupců výdejních míst (73 procent) v průzkumu uvádí, že kvůli krizi museli krátit mzdy a úvazky.
Přestože někteří živnostníci spolupracující se Zásilkovnou podnikání vzdali, nahradili je jiní. Počet výdejních míst firmy v současné době roste. V České republice jich má 2 940, tedy o něco víc než před pandemií, a letos chce firma, jež má ambice stát se globální logistickou jedničkou, navýšit počet výdejen dokonce na čtyři tisíce.
Stejně tak plánuje expandovat v zahraničí, především na Slovensku (cíl pro rok 2020 je 1 200 výdejních míst), v Rumunsku (800) a Maďarsku (790).