Hlavní obsah

Třetině firem klesly příjmy na minimum, na státní pomoc ale nedosáhnou

Vládní programy na pomoc firmám postiženým pandemií jsou pro řadu drobných živnostníků nedostupné.

Vládní programy COVID na pomoc firmám postiženým dopady pandemie jsou pro téměř 70 procent drobných podnikatelů, se kterými spolupracuje Zásilkovna v rámci provozování svých výdejních míst, nedostupné.

Článek

Přední česká logisticko-technologická firma to zjistila v průzkumu mezi devíti stovkami živnostníků, kteří s ní spolupracují prostřednictvím výdejních míst. Většinou jde o drobné živnostníky do deseti zaměstnanců s plochou provozovny do dvou set metrů čtverečních.

Jako hlavní důvody podnikatelé uvedli, že nespadají do některé z předepsaných kategorií, vyplnění potřebných dokumentů je pro ně moc složité nebo na to jednoduše nemají čas.

Téměř třetině z nich poklesly během pandemie tržby o více než 80 procent, necelé pětině skoro o polovinu a téměř čtvrtina oslovených drobných živnostníků zaznamenala pokles do 30 procent.

Co by živnostníci skutečně ocenili

Mezi nejčastější podpůrná opatření, která by drobní podnikatelé ze strany vlády uvítali, patří snížení zdravotního a sociálního pojištění. Uvedlo to 57 procent oslovených. Dále snížení sazby DPH (33 procent) a odpuštění daně z příjmů pro OSVČ (30 %). Pro odložení EET do konce roku 2020, které v době zpracování dotazníku již schválila Poslanecká sněmovna i Senát, se vyslovilo 27 procent podnikatelů.

Průzkum Zásilkovny

Společnost oslovila 2 800 podnikatelů.

Na otázky odpovědělo téměř 900 z nich.

Většina (86 %) má velikost svých provozoven do 200 metrů čtverečních a do deseti zaměstnanců (96 %).

Průzkum Zásilkovny mezi výdejními místy probíhal od 21. května do 26. května.

Jak říká zakladatelka a generální ředitelka Zásilkovny Simona Kijonková, jde především o drobné podnikatele, kteří často z nejrůznějších příčin nezapadají do kritérií vládní pomoci. I oni se ale musí vyrovnat s dopady pandemie.

„Proto jsme se rozhodli jejich situaci po skončení pandemie zmapovat a výsledky využít v přípravě dalších konkrétních návrhů směrem k vládě ČR. Obchodníci ze sítě Zásilkovny nejčastěji využili program Pětadvacítka pro OSVČ a odpuštění platby povinného zdravotního a sociálního pojištění od března do srpna 2020,“ říká podnikatelka, která je současně členkou NERV, poradního orgánu vlády České republiky.

Zásilkovna

Ryze český franšízový logisticko-technologický projekt Simony Kijonkové, který vznikl v roce 2010.

Zásilkovna je součástí skupiny Packeta. V loňském roce byl obrat skupiny 1,3 miliardy korun. Počet přepravených zásilek dosáhl 19 milionů, meziročně stoupl o 84 procent.

V letošním roce očekává Packeta obrat ve výši přes dvě miliardy korun a 35 milionů přepravených zásilek.

Podle marketingového ředitele Packety, tedy společnosti, do níž Zásilkovna patří, je třeba podnikatelům vyslat pozitivní signály. „Dotazník nám poskytl cennou zpětnou vazbu a aktuálně připravujeme plán konkrétních kroků, jak našim výdejním místům pomoci. Pracujeme na projektu digitalizace maloobchodu a společně s naší komunikační agenturou Social Park jsme například spustili komunikační kampaň Příběhy výdejních míst, která je postavena na seriálu videí věnovaných vybraným výdejním místům z celé České republiky,“ říká marketingový ředitel Packety Milan Šmíd.

„Chtěli bychom touto cestou zviditelnit jejich podnikatelské příběhy a tím podpořit podnikání výdejních míst a pomoci jim překlenout současnou situaci, kdy řada z nich čelí negativním důsledkům pandemie,“ vysvětluje.

Zásilkovna o některá výdejní místa přišla

Pandemie měla výrazně negativní dopady na pětinu výdejních míst. 64 procent z nich postihla spíše mírně, takže i přes problémy nadále pokračují v podnikání. Většina zástupců výdejních míst (73 procent) v průzkumu uvádí, že kvůli krizi museli krátit mzdy a úvazky.

Přestože někteří živnostníci spolupracující se Zásilkovnou podnikání vzdali, nahradili je jiní. Počet výdejních míst firmy v současné době roste. V České republice jich má 2 940, tedy o něco víc než před pandemií, a letos chce firma, jež má ambice stát se globální logistickou jedničkou, navýšit počet výdejen dokonce na čtyři tisíce.

Stejně tak plánuje expandovat v zahraničí, především na Slovensku (cíl pro rok 2020 je 1 200 výdejních míst), v Rumunsku (800) a Maďarsku (790).

Doporučované