Článek
Delší čekání, vyšší ceny, menší výběr. Podle všeho teď na trhu chybí zhruba třetina taxikářů, což se projeví v ceně i rychlosti, s jakou vůz po zavolání dorazí.
„Čerpáme z veřejně dostupných dat a studií. Z nich vyplývá, že každý třetí taxikář se po pandemii už nevrátil,“ říká Štěpán Šindelář, šéf české pobočky Uber.
Za pravdu mu dávají i čísla Ministerstva dopravy a počet označení „taxi“, které si vyzvedli řidiči. Do konce července bylo vydáno celkem 14 416 kusů evidenční nálepek. Před pandemií jezdilo v zemi více než 21 tisíc taxikářů.
Návrat k normálu se zatím nekoná
Méně řidičů má dnes také samotný Uber. „Momentálně se na měsíční bázi pohybujeme okolo dvou tisíc aktivních řidičů. To samozřejmě neznamená dva tisíce řidičů, kteří by na té platformě trávili všechen svůj čas. Teď jsme zhruba na 80 procentech stavu, který byl před pandemií,“ dodává Šindelář.
Podle něj je jedním z hlavních důvodů úbytku velká nejistota. „Ten segment byl pandemií velmi zasažený a z našeho dotazování vyplynulo, že spousta řidičů si našla práci, která je jistější,“ dodává.
Uber sice nezveřejňuje tržby, přiznává však, že pandemie jej srazila na 60 procent roku 2019. „V tom nejhorším období, kdy byla města prázdná, jsme byli s tržbami pod dvaceti procenty,“ říká Šindelář s tím, že návrat k „normálu“ se zatím stále nekonal. Aktuálně jsou tržby na 80 procentech. Počet zákazníků firma nesděluje, ale podle Šindeláře jsou to stovky tisíc.
Ceny vyšší a čeká se déle
S menším počtem taxikářů rostou i čekací doby a cena. Tu nahoru žene i dražší benzin. „Zvýšení toho základního jízdného je zhruba o deset až 20 procent. To jsme zvedli, ale tím, že se vyrovnala situace ohledně nabídky a poptávky, nedochází u Uberu tak často k dynamickému navýšení cen,“ potvrzuje Šindelář.
Alternativní taxislužba
Alternativní taxislužba funguje v Praze, Brně a Ostravě či Plzni jako alternativa ke klasické taxislužbě.
Firmy
Bolt
Mezinárodní platforma pro přepravu osob ve městech založena v Tallinu v Estonsku.
Uber
Americká nadnárodní dopravní a mobilní společnost umožňující objednání přepravy osobním automobilem.
Liftago
Český start-up, který vytváří technologickou platformu pro optimalizaci městské dopravy v České republice i v zahraničí.
Právě dynamická cenotvorba společnosti je dlouhodobě terčem kritiky. „Co se týče kritiky, spolupracujeme i s Ministerstvem financí a vedeme debatu o tom, jak funguje to dynamické jízdné v rámci regulovaných cen. Nemyslíme si, že je nutné dynamické zvýšení cen regulovat. Ten mechanismus má za následek to, že zvýší dostupnost. Navíc dopředu znám cenu a ta se nezmění,“ říká Šindelář s tím, že firma bude dál sledovat situaci a komunikovat s Ministerstvem financí a případnou úpravu či zastropování ceny nevylučuje.
Americká společnost Uber v Česku své služby poskytuje přes svoji nizozemskou pobočku. Nově působí i v Ostravě a Plzni. „Věříme, že tam ta poptávka bude, už teď je na úrovni našeho očekávání,“ říká Šindelář s tím, že stále ale naprostá většina řidičů, kteří na platformě působí, jsou v Praze.