Článek
Aglomerační okruh není dálniční stavba, ale soustava silnic II. třídy, které propojují městské části na okraji Prahy i obce za její hranicí. Cílem je zajistit jejich dobrou dostupnost a současně odlehčit centrům městských částí a obcí od aut a kamionů. Díky vzniku okruhu bude část dopravy odkloněna na Pražský okruh, který uleví dopravě i v centru města.
Praha nyní vybrala projektanta výstavby úseku, jenž propojí Kolovraty a Pražský okruh – úsek označovaný jako 511. Stavba, jak již bylo řečeno, uleví městským částem a některých středočeským obcím a odvede z nich dopravu mířící na Pražský okruh mezi D1 a královéhradeckou dálnicí. Zmíněný úsek je stavbou státu.
„Aglomerační okruh je v podstatě třetí okruh okolo Prahy a jeho důležitost má několik rovin,“ řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Tou první je odlehčení od tranzitní kamionové dopravy, která díky němu nebude muset ani zajíždět do Prahy a na vnější Pražský okruh. Zároveň stávající vedení trasy aglomeračního okruhu umožní lepší koordinaci se stavbou 511 Pražského okruhu, protože nezasahuje do připravované podoby křižovatky v Kolovratech, a tak nekomplikuje přípravu tolik důležitého dálničního úseku okolo Prahy.“
Úsek Pacov podle něj navazuje na stavbu 511 v křižovatce Kolovraty. Středočeský kraj pak připravuje úsek tohoto okruhu mezi Úvaly a Říčany, který končí před částí Říčany–Pacov. Podle územních plánů měla silnice projít přes Pacov a pak se stáčet pod Nedvězím s napojením na ulici Přátelství.
Příprava této silnice je součástí komplexního dopravního řešení na jihovýchodě Prahy. Právě výstavbou Pražského okruhu financovaného státem a Hostivařské spojky placené městem a spoluprací se Středočeským krajem na aglomeračním okruhu se město snaží zmírnit dopady rozšiřování Prahy na městské části na okraji metropole.
„Pro Prahu je dostavba okruhu důležitým krokem, jelikož pomůže přesměrováním na Pražský okruh odlehčit dopravu i v centru města. Díky vzniku aglomeračního okruhu navíc bude odlehčeno i obcím, které se nacházejí na kraji města a mohly by výstavbou hlavního silničního tahu trpět,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.