Článek
Rychlovlaky budou od září brázdit čínské železnice opět rychlostí 350 km/h. Vrací se tak na pomyslnou první příčku co do rychlosti přepravy osob pozemními prostředky. Cestující mezi Pekingem a Šanghají stráví ve vlaku, který překonává vzdálenost 1250 km, pouhé 4 hodiny a 30 minut.
Čína na konci roku 2016 disponovala sítí rychlodrah o délce 22 tisíc kilometrů. To je 60 procent celosvětové železnice přizpůsobené nejvyšším možným rychlostem vlaků. V příštích letech země plánuje dalších zhruba 10 tisíc kilometrů vybudovat.
V Evropě jednotlivé státy vystavěly zatím kolem osmi tisíc kilometrů rychlodrah, jde zejména o Francii, Německo, ale pozadu nezůstávají ani menší země. V Česku je však taková přeprava zatím téměř v nedohlednu.
Modernizace tuzemských železnic sice umožnila vlakům dosáhnout rychlosti 160 km/h. Týká se to ale jen několika set kilometrů, nejdelší úsek přizpůsobený takové rychlosti je mezi Prahou a Ostravou.
Plány na rychlodráhu se soustředí na úsek Praha-Drážďany, kde o kvalitní železnici stojí zejména německá strana, a úsek Praha-Brno-Břeclav. Zatím se však zůstává v rovině teoretických plánů.