Hlavní obsah

Trasa Peking-Šanghaj za 4,5 hodiny. Čína opět dovolí vlakům maximální rychlost

Čína od září znovu povolí vlakům rychlost 350 km/hVideo: AP

Čínské vlaky jezdily rychlostí 350 km/h už v roce 2008. Po kolizi v roce 2011 ale úřady rychlost omezily na pouhých 300 km/h. V září vlaky začnou opět svištět více než dvojnásobnou rychlostí oproti těm českým.

Článek

Rychlovlaky budou od září brázdit čínské železnice opět rychlostí 350 km/h. Vrací se tak na pomyslnou první příčku co do rychlosti přepravy osob pozemními prostředky. Cestující mezi Pekingem a Šanghají stráví ve vlaku, který překonává vzdálenost 1250 km, pouhé 4 hodiny a 30 minut.

Čína na konci roku 2016 disponovala sítí rychlodrah o délce 22 tisíc kilometrů. To je 60 procent celosvětové železnice přizpůsobené nejvyšším možným rychlostem vlaků. V příštích letech země plánuje dalších zhruba 10 tisíc kilometrů vybudovat.

V Evropě jednotlivé státy vystavěly zatím kolem osmi tisíc kilometrů rychlodrah, jde zejména o Francii, Německo, ale pozadu nezůstávají ani menší země. V Česku je však taková přeprava zatím téměř v nedohlednu.

Modernizace tuzemských železnic sice umožnila vlakům dosáhnout rychlosti 160 km/h. Týká se to ale jen několika set kilometrů, nejdelší úsek přizpůsobený takové rychlosti je mezi Prahou a Ostravou.

Foto: SŽDC - Pavel Krýže

Rychlostí 160 km/h mohou vlaky jezdit jen v úsecích vyznačených červeně.

Plány na rychlodráhu se soustředí na úsek Praha-Drážďany, kde o kvalitní železnici stojí zejména německá strana, a úsek Praha-Brno-Břeclav. Zatím se však zůstává v rovině teoretických plánů.

Doporučované