Článek
Zákazníky neodradil ani vesmírný design chystané novinky, ani trapas při pokusech s nerozbitným sklem. Šéf automobilky Tesla Elon Musk zásobuje od premiéry svého Cybertrucku sociální sítě dalšími informacemi o technických možnostech nového vozu a také čísly o objednaných autech.
Podle agentury Reuters už jeho počítadlo překonalo hranici 200 tisíc kusů. Zájemce o nejlevnější variantu vozu (39 900 dolarů, zhruba 920 tisíc korun) musí poslat na účet Tesly sto dolarů, tedy 2 300 Kč.
Pocity automobilových expertů i veřejnosti lze označit slovem smíšené. Zatímco někoho vesmírné tvary chystaného pick-upu uchvátily, pro jiné představují něco na způsob špatného designérského vtipu. Fanoušci hledali, odkud se mohl šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen inspirovat – na přetřes přišla třeba sci-fi komedie Návrat do budoucnosti. Sám Musk odkázal na bondovku Agent, který mě miloval. V ní se Roger Moore ve své nejslavnější roli proháněl vodami Středozemního moře v Lotusu Esprit – autě a ponorce v jednom.
Důvod, proč novince scházejí „obliny“ a vůbec jiné designérské vychytávky, je však ryze praktický – může za to materiál karoserie. Ten si Tesla „vypůjčila“ z vesmírného projektu Space X a na rozdíl od běžného plechu je mnohem odolnější a na normálních strojích používaných v automobilkách se nedá zpracovat.
Tesla si tak mohla vybrat – buď použije strohý design, nebo vymyslí úplně nové stroje, které si s odolným materiálem poradí. Logicky zvolila jednodušší variantu. Díky tomu, že materiál vlastně slouží jako exoskelet, mohli si designéři dovolit pracovat jinak s celou koncepcí vozu.
Analytici, kteří se zabývají automobilovým trhem, přemýšlejí kromě vnější podoby nad tím, komu chce vlastně Tesla svůj poslední přírůstek prodat. Mezi uživateli pick-upů ve Spojených státech totiž často platí, že jakmile jednou zvolí značku, už s ní jezdí do konce života. Není prý ani výjimkou, že se věrnost značce přenáší přes několik generací. Musk se docela dobře může dostat do pasti, že místo aby uzmul část trhu konkurenci, poškodí prodeje svým vlastním produktům.
Tiskovka, která splnila účel
Představování Cybertrucku, které se konalo ve čtvrtek večer tamního času, přineslo kromě úžasu nad neobvyklým designem také trapnou chvilku.
To když šéfdesignér prezentoval „nerozbitnost“ nového vozu palicí a železnou koulí. Zatímco palici vůz přežil bez úhony, železná koule udělala na okénku obrovského pavouka. Elon Musk, který skla trucku prodával slovy „neprůstřelná“ či „nerozbitná“, jen vyhrkl „proboha“. Lépe nedopadl ani opakovaný test na druhém okénku.
Pamětníci podobných automobilových dýchánků pak začali dávat k dobrému historky i z jiných akcí, které se v průběhu ošklivě zvrtly. Například letos na jaře se podle agentury AP nepodařilo technikům nastartovat nové Infiniti SUV.
Asi nejpamětihodnější „přešlap“ se ovšem podařil automobilce Chrysler v roce 2008, když chtěla názorně demonstrovat, kam patří pick-up Ram její značky Dodge. Ulicemi města Detroit se kromě novinky prohánělo také 120hlavé stádo dobytka. Některé kusy však přitom názorně předvedly, co znamená sousloví „animální přitažlivost“, čímž na sebe strhly veškerou pozornost.