Článek
„Moje silná stránka je práce s jazykem, teď dělám hodně stand-up komedy a komediální přednášky na míru situacím,“ říká Charvát. Svým přednáškám říká „mind-upy“, a to proto, že lidem v publiku svými slovy útočí na slabá místa tak, že na oplátku zní z hlediště smích.
„Říkám jim věci, které považuju za ‚pravdu’, ale nemluví se o nich. Přijdu třeba na marketingovou konferenci a začnu jim vysvětlovat, že reklama vytváří falešné potřeby v lidech, že to je vlastně zlo. Tam sedí sál copywriterů a smějou se tomu, protože se z nich dere ven úzkost, že se dali zrovna na tuhle profesi.”
Přesto, nebo možná právě proto, má Jiří Charvát na svá vystoupení pozitivní ohlasy a firmy si ho na své akce stále zvou.
Kromě tematických konferencí se věnuje i slam poetry, i když dnes už méně, a také stand-upům. Jejich témata jsou často existencionální, a to především po psychedelické zkušenosti, kterou před pár lety absolvoval. Reakce jimi vyvolává nejen v lidech, kteří mají za sebou podobný zážitek. „Říkám si, že paní, která jede v tramvaji, o tom nepřemýšlí. Ale tím, že o tom mluvím, tak za mnou po vystoupení chodí lidé, píšou mi jich stovky a vidím, že to téma zajímá spoustu z nich,“ vypráví Charvát.
Před tím, než se vydal na pódia, pracoval v korporátu, byl copywriterem. Ve chvíli, kdy měl pocit, že mu práce už nic nepřináší, přihlásil se do kurzu improvizace, který byl cestou k současné tvorbě. Napsal také několik knih, poezii i prózu. Přelévají se do nich nejen témata, o kterých přednáší, ale i příběhy z kanceláře, které možná trochu odkrývají, proč ji nakonec opustil a vydal se na volnou nohu.
Rozhovor s Jiřím Charvátem najdete v úvodním videu.