Hlavní obsah

Tradiční výrobě letadel v Česku opět svítá. Čtyřicetimístný L-610 se možná vrátí

V Kunovicích zvažují obnovu projektu výroby letadla L-610. Letos se firmě povedlo do výroby uvést novou generaci své slavné L-410.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

Čtvrt století pohřbený projekt největšího českého dopravního letadla se možná vrací do výroby. Někdejší Let Kunovice zvažuje oživení čtyřicetimístných letounů L-610. Vše záleží na úspěšnosti nové generace legendárního devatenáctimístného Turboletu L-410 na ruském trhu.

Článek

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries se stále snaží překlenout zašlou slávu tradičně úspěšného průmyslu výroby letadel v České republice. Tomu zasadil poslední velkou ránu projekt letounu EV-55 Outback z roku 2011. Stát na něj přispěl více než půlmiliardovou dotací. Vývoj až čtrnáctimístného letadla je ale kvůli vyčkávací taktice spolufinancující malajsijské společnosti Aspirasi Pertiwi pozastavený.

Představil se v Paříži a zmizel

Bývalý Let Kunovice však nyní vážně zvažuje oživení projektu výroby čtyřicetimístných civilních letounů L-610. Aktuálně dokončuje velký audit dokumentace, která byla dosud léta zamčená v podniku. V úterý to na brněnské konferenci o budoucnosti leteckého průmyslu uvedla generální ředitelka Ilona Plšková.

Letadlo vznikalo v 80. letech v tehdejším Letu Kunovice, ale do výroby se nikdy nedostalo. A to i přesto, že již existovalo několik prototypů a začalo se také s letovými zkouškami. Před 25 lety se L-610 představil na výstavě v Paříži. Vývoj ale skončil těsně před jeho certifikací.

„Snažíme se opět otevřít perspektivu tohoto letounu. Díky auditu dokážeme říct, čeho jsme s tímto projektem schopni," řekla Plšková.

Podle Plškové by obnovení projektu L-610 mohlo víc oživit tradice českého leteckého průmyslu.

Naděje se opírají o ruský trh

Důležitá bude odezva ruského trhu, který je pro společnost zásadní. Hlavní odbytiště v něm našlo jiné, menší dopravního letadlo kunovické společnosti. Jde o legendární Turbolet L-410, který se v Kunovicích vyráběl od 70. let a do světa jich firma vyslala na 1200 kusů, z nichž třetina je stále v provozu.

L-410 vešel do povědomí odborníků hlavně pro svou odolnost, spolehlivost a schopnost startovat a přistávat i na nezpevněných letištních plochách. Stovky těchto letounů dodnes slouží právě především v ruské regionální dopravě.

Pořad Peníze, nebo život. Podívejte se na nový Turbolet i Albatros.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

Firmu čekají v budoucích letech také stamilionové investice do automatizace a robotizace. Dosud se velká část práce vykonává manuálně. Je to nutnost kvůli efektivitě výroby i kvůli nedostatku lidí pro speciální dělnické profese i inženýrské pozice.

„V lednu jsem chtěla mít 114 nových zaměstnanců, podařilo se to až teď v prosinci," řekla Plšková. Zmínila také, že řada mladých lidí po několika letech ve firmě odchází a chybí generace, která by mohla nahradit starší inženýry.

Firma by se chtěla víc rozrůst i na další trhy než jen ruský. Po letech dokončuje certifikaci v Číně, snaží se dostat do Indie a jihovýchodní Asie. Za loňský rok firma prodala 12 letadel a měla tržby 1,9 miliardy korun. Celkem před rokem zaměstnávala 870 lidí. Na přelomu roku získala certifikát na výrobu letounu nové generace L-410 NG.

Doporučované