Hlavní obsah

Toyota testuje auto, které by jezdilo čistě na sluneční energii

Na kapotě má solární panely ze satelitů. Auto by se jednou nemuselo vůbec dobíjet.Video: Jan Marek, Reuters

Ultratenké solární panely ze satelitů se začínají uplatňovat i v automobilovém průmyslu. Toyota s nimi experimentuje na svém plug-in hybridním Priusu. Ten by jednou podle automobilky ani klasické dobíjení nemusel potřebovat. Solární energií se zvládne nabít i za jízdy.

Článek

Sluneční pohon v automobilovém průmyslu není zase takovou novinkou. Tentokrát to ale vypadá, že by se alespoň teoreticky mohl vyřešit jeden ze soustavných problémů těchto aut – a sice to, kde ekologicky šetrný vůz nabít.

Fotovoltaické články ze satelitů obalily auto i na dříve nepřístupných místech

Hybridní model ze stáje Toyoty už se solárními panely dříve pracoval. Jeho baterie se ovšem nabíjela pouze v době, kdy Prius stál na parkovišti, a to si dokázal vyrobit energii asi na 6,5 kilometru.

Prototyp PHV se ale zvládne nabíjet i za jízdy. Japonská automobilka k tomuto účelu experimentovala se solárními články o tloušťce zhruba 0,03 milimetru. Jejich původní použití směřovalo poněkud výš – na oběžnou dráhu k satelitům. Toyota je ale vybavila ochrannou vrstvou, a dosáhla tak necelý centimetr silných panelů, kterými obalila každý kousek plug-in hybridu.

Ve výsledku má tak Toyota Prius PHV karoserii, na které ohebné solární panely pokrývají nejen střed, ale i kapotu, zadní okno, a dokonce i spoiler (křídlo) vozu.

Nesmí být moc pod mrakem ani moc horko

Podle agentury Reuters tak vznikl elektromobil na sluneční pohon, který za dobrého dne dobije energii až na 56 kilometrů jízdy. Průměrný Američan přitom podle studie neziskové organizace AAA Foundation for Traffic Safety ujede denně přibližně 47 kilometrů.

To se ale počítá se skutečně vhodným počasím, tedy akorát tak jasným. Stačí, aby bylo pod mrakem, ale i třeba moc horko, a efektivita solárních panelů výrazně klesá. A v takovém případě jsou baterie uložené v kufru přítěží navíc – váží jako dospělý cestující, zhruba osmdesát kilogramů.

50 kilometrů čtyřikrát týdně

Toyota na projektu spolupracuje s výrobcem solárních panelů Sharp Corporation a vládní organizací pro vývoj nových průmyslových, energetických a environmentálních technologií NEDO. Japonská vláda ho přitom financuje.

Ředitel divize pro solární systémy partnerské firmy NEDO Mitsuhiro Yamazaki nicméně uvedl, že prototyp zatím opravdu nepotřebuje dobíjet, pokud čtyřikrát týdně ujede denně 50 kilometrů.

Sama automobilka ale uznává, že budoucnost aut, která se spolehnou čistě na solární energii a nebudou potřebovat nabíjení, je stále vzdálená. Rozhodně prý ale o o její přiblížení nepřestanou usilovat. Vůz začala testovat v červenci a v reálném provozu chce jeho výkon na sluneční pohon posouvat dál až do března příštího roku.

Doporučované