Hlavní obsah

Toyota si kupuje náskok v autonomním řízení. Stál ji 400 milionů dolarů

Ilustrační foto.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

Světové automobilky utrácejí desítky i stovky milionů dolarů za to, aby do aut co nejrychleji dostaly systémy autonomního řízení. Zákazníci se na to těší, ale státy v přípravách pokulhávají.

Článek

Japonská automobilka Toyota vsadila na autonomní řízení. A to dost vysoko.

Investovala 400 milionů dolarů do čínského startupu Pony.ai, aby si pojistila další spolupráci. Díky této operaci se z čínské firmy stal třímiliardový podnik. „Umožní nám to technologii autonomního řízení rychleji zpeněžit,“ uvedl pro Bloomberg TV šéf Pony.ai James Peng.

Startup Pony.ai vznikl v roce 2016 a kromě jiných investorů přilákal také fondy Sequoia South China a IDG Capital.

Minulý rok se dvěma čínskými metropolemi začal projíždět Lexus RX od Toyoty s řízením od Pony.ai. Startup provozuje i dva testovací okruhy v Kalifornii a kromě Toyoty spolupracuje také s korejským výrobcem Hyundai. Což podle Pengových slov Japoncům nevadí.

Automobilky se snaží spojit s tvůrci systémů autonomního řízení, protože v této technologii zaspaly. A protože se do této oblasti tlačí „neautomobilová“ konkurence jako například Uber nebo Google, je lepší si náskok koupi, než ho vydřít.

Lidé se na samořiditelná auta těší

Podle průzkumu společnosti Deloitte lidé příchod autonomních vozů vítají. Během dvou let klesly obavy, že budou nebezpečné, ze 72 procent na 47 procent. Respondenti za jejich volantem plánují například telefonovat a psát zprávy (43 procent), odpočívat či spát (41 procent), sledovat filmy (30 procent) anebo hrát videohry (15 procent).

Na druhou stranu přípravy na to, že by ve vzdálenější budoucnosti mohl volant z auta skutečně zmizet, pokulhávají. Ve vývoji těchto vozů celosvětově vedou USA následované evropskými zeměmi, výrazně pozadu je naopak Čína. Česká republika podle průzkumu poradenské společnosti KPMG zaostává z hlediska technologií, legislativy či infrastruktury v připravenosti na samořiditelná vozidla.

Česku patří v žebříčku připravenosti na autonomní mobilitu 19. místo z 25 zkoumaných zemí. Do žebříčku se dostalo až díky plánům stavby testovacího polygonu na Sokolovsku pro BMW. Je však na tom nejlépe ze zemí V4.

Doporučované