Článek
Článek si také můžete pustit v audioverzi.
Když Okamurovo hnutí SPD minulý víkend v Olomouci a potom ve Zlíně rozprostřelo svůj putovní předvolební tábor ve stylu farmářských trhů s názvem Český jarmark, nechyběl u toho ani Jan Čížek. Vysportovaný pětačtyřicátník, donedávna majitel pražského vydavatelství, se pohyboval mezi stánky s potravinami, komunikoval s organizátory a později z akce pořídil i videoreportáž, kterou umístil na svůj facebookový profil.
Volebním manažerem hnutí je sice v Praze, kde je i dvojkou na kandidátce, ale účast na prvních akcích kampaně na Moravě důvod má. Veřejnosti stále nepříliš známý politik okamurovců říká, že je to on, kdo s projektem jarmarků přišel. Stejně je to podle něho s kamionem „SPĎák“, který má souběžně obrážet turné po okresních městech.
„Ta původní myšlenka je moje, ale podílí se na tom celý tým lidí,“ uvádí Čížek v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Jak dodává, kamion dal k dispozici jeden z příznivců a v hnutí začali přemýšlet, jak jej využít.
Minimálně v rámci této kampaně do sněmovních voleb má Jan Čížek díky těmto opěrným bodům politického marketingu podstatně větší vliv, než by odpovídalo jeho formální roli místopředsedy pražské organizace SPD. Už teď, kdy ještě není poslancem a nesedí v nejužším vedení strany, stává často na veřejných akcích po boku jak šéfa hnutí Tomio Okamury, tak dvojky Radima Fialy.
Stále ale zdůrazňuje, že hlavním velitelem kampaně je Okamura, jemuž skládá i poklonu. „On má schopnost vycítit témata, která mezi lidmi rezonují. Tento dar má i Andrej Babiš, ale my na rozdíl od něj jedeme stále stejnou linii,“ vidí Čížek diferenci mezi SPD a hnutím ANO.
Svobodný trh už neexistuje
Už teď si je jistý, že nápad s jarmarkem, během něhož SPD v krajských městech prodává domácí potraviny za velmi příznivé ceny, byl trefný a u voličů boduje. Mítinky s politiky SPD navštěvují řádově stovky voličů nebo lidí lačných po slevách.
Akce má podle Jana Čížka demonstrovat, jak by to mohlo vypadat v hypermarketech či v supermarketech, kdyby parlament schválil povinné kvóty pro české potraviny. Právě SPD tuto kontroverzní myšlenku, kterou zpochybňuje řada odborníků, podnikatelských svazů i část spotřebitelů, v minulých měsících usilovně prosazovala ve Sněmovně, ale nakonec schvalovacím řízením neprošla. Okamurovci si z ní nyní vyrobili šlágr své kampaně.
„Tahle hra ještě neskončila, po volbách to budeme prosazovat znovu,“ říká s razancí v hlase k problematice kvót neformální otec jarmarku.
Český Jarmark SPD 2021 den druhý, Zlín. Lidí opět plné náměstí. Super atmosféra. Lidé nakupují české potraviny za férové...
Posted by Jan Cizek on Sunday, August 22, 2021
Na námitku, že je velmi divné, když hnutí, které se tolik zaštiťuje svobodou, nařizuje podnikatelům kvóty a popírá tím principy volného trhu, má už Čížek prefabrikovanou odpověď: „Od té doby, co tu máme Evropskou unii, tak žádný svobodný trh neexistuje,“ míní a nezastírá, že plně sdílí hlavní linii hnutí, pro které je Brusel prapůvodcem všeho zla.
Z uhlazeného usměvavého gentlemana, jak se Čížek běžně prezentuje i na fotografiích, se během debaty u kávy rázem stává nesmlouvavý ranař, který se nezdráhá použít velmi ostré výrazy. To když hodnotí třeba počínání obchodních řetězců vůči dodavatelům. V jedné chvíli se sám svých příkrých úsudků zalekne a bere je zpět.
Pomocník v zákulisí
Čížkova cesta do politiky s hnutím SPD začala už před minulými volbami. Tehdy ještě skrytě. Jeho firma Strategic Consulting vydávající několik desítek periodik radničního typu pomáhala Okamurovu hnutí tisknout a distribuovat bulvárně laděné volební noviny nazvané Na vlastní oči. Byly plné velmi tvrdé protiuprchlické propagandy. Tiskovina obsahovala například „Mapu smrti“ s místy teroristických útoků v Evropě či článek se sugestivním názvem „Jak imigranti znásilnili dívku a pak ji chtěli utopit“.
Oficiálním vydavatelem byl jistý Michal Klement. Jak se později ukázalo, šlo o Čížkova synovce bez jakékoliv zkušenosti s vydavatelskou činností, prodejce aut.
Až po volbách Čížek přiznal, že synovci a SPD s novinami „pomáhal“. Nešlo jen o tuto službu. Pro SPD už v roce 2017 vypracoval i povolební analýzu. „Volby jednoznačně ukázaly, že budoucnost úspěchu politických stran je postavena na rafinovaných marketingových kampaních – bez ohledu na pravdu či lež – a silné osobě lídra,“ napsal tehdy do analýzy Jan Čížek, který byl na konci devadesátých let, než začal podnikat, tři roky redaktorem ČTK.
Asi nikdy by před čtyřmi lety zakázky od SPD nezískal, kdyby se již z dřívějška neznal s Okamurovým spolupracovníkem Radimem Fialou. Právě s někdejším poslancem ODS a nyní místopředsedou hnutí SPD dohadoval spolupráci.
Chtěli mě poškodit v očích Tomia
Po volbách se Čížek rozhodl stát se členem SPD. Říká teď o sobě, že politiku dělá vysoce transparentně a vstoupil do ní hlavně kvůli Pirátům, které považuje za politický předvoj „sluníčkářů“ z neziskovek, v jeho očích „neomarxistů“.
Jeho „hvězda“ začala stoupat daleko rychleji, než je u nováčků zvykem. Brzy byl odpadlíky z SPD kritizován, že si nárokuje pozice, které mu vůbec nepřísluší.
V roce 2019 takto proti Čížkovi (spolu s prostějovským vlivným členem SPD Michalem Šmucrem) vystoupil tehdejší poslanec za Okamurovo hnutí Lubomír Volný.
Ten tvrdil, že právě Jan Čížek měl být klíčovou postavou, která se podepsala na rozkolu v SPD, jenž vyvrcholil direktivním zrušením celé moravskoslezské krajské buňky (s Volným v čele) a následným odchodem tří rozzlobených poslanců z řad hnutí.
Čížek ale dnes říká, že Volnému - nyní lídrovi konkurenčního Volného bloku - tehdy nešlo o nic jiného než o jeho poškození v očích Tomio Okamury.
Vysvědčení od exkolegy: arogantní sociopat
Podobné nelichotivé vysvědčení si vysloužil Čížek i letos poté, co byl z hnutí vyloučen místopředseda pražské organizace SPD Robert Vašíček. Ten totiž obdobně jako Volný ukázal prstem na Čížka jako údajného zákulisního hybatele.
„Podle stanov řídí hnutí SPD jeho předseda Tomio Okamura. Ve skutečnosti po Praze chodí pan Jan Čížek a vypráví, že ovládá Tomio Okamuru,“ prohlásil Vašíček pro server Neovlivní. Čížka dokonce nazval „arogantním sebestředným sociopatem bez soucitu s lidmi“, který prý během tří let „zničil mnoho členů SPD“.
Vašíček také uvedl, že jeho vyloučení z SPD přišlo poté, kdy členskou základnu upozornil na podle něho skryté propojení Jana Čížka s dlouholetým zákulisním hráčem pražské politiky Tomášem Hrdličkou. Právě Hrdlička má podle Vašíčkova tvrzení SPD fakticky řídit, působit skrytě jako mentor a Čížka využívá na „špinavou práci“.
Jan Čížek prý nemá chuť Vašíčkova slova komentovat. Klepe si na čelo a svému bývalému kolegovi z vedení pražské organizace při rozhovoru vystavuje obdobnou diagnózu ohledně duševního zdraví jako předtím Lubomíru Volnému. Nezastírá sice, že Hrdličku z minulosti zná, ale prý se nestýkají.
Ke komu se Jan Čížek nebojí veřejně přihlásit, je někdejší vlivný pražský politik za ODS (s Hrdličkou spojený) Milan Richter, exstarosta Prahy 10 a bývalý náměstek pražského primátora. „S Milanem jsme spolužáci, seděli jsme spolu v lavici,“ uvádí na dokreslení.
Vydavatelství koupili experti na dezinfekci
Jan Čížek je ženatý otec čtyř dětí, fanoušek pražské fotbalové Slavie i dlouholetý hráč baseballu, který se cítí být silně pravicovým a konzervativním politikem. Když mu někdo řekne, že SPD je extremistická strana, údajně se tomu už jen směje. „Ale on to dnes ani nikdo neříká, jen možná pár zoufalců,“ myslí si Čížek a je hrdý na to, že je v partaji, která podle něj jako jediná hájí národní zájmy.
Pokud se dostane do Sněmovny, chce se podle svých slov věnovat stále kauzám, jako se jim teď věnuje v komunální sféře, kde z pozice občanského aktivisty neustále tepe do pirátského vedení Prahy 10.
Vydavatelskou firmu Strategic Consulting Čížek na začátku roku prodal, přičemž tvrdí, že tento předvolební obchod s jeho připravovaným vstupem do vysoké politiky nijak nesouvisí, uskutečnil by se prý i bez toho.
Jako nový majitel vydavatelství je v obchodním rejstříku od března uveden Čížkův kamarád Radek Procházka se svou firmou Megaxi Group. Ta ale dle dostupných informací s vydavatelským byznysem dosud nic společného neměla (na webových stránkách se prezentuje jako expert na dezinfekci prostor a ochranu povrchů).
Navzdory tomu původní Čížkova firma pod novým majitelem a změněným názvem (teď se jmenuje Český domov media house) nadále poskytuje hnutí SPD své služby jako při kampani před čtyřmi lety. I teď tiskne a distribuuje volební noviny Na vlastní oči. Už vyšla dvě čísla, v polovině září má vyjít třetí. Bulvární agresivity možná ubylo, formát ale zůstal. I s nabídkou „záhadně“ levných potravin z Českého jarmarku.
Na konci června odešlo z volebního účtu SPD na konto firmy Český domov media house 5,7 milionu korun. Kolik bývalá Čížkova firma utrží za kampaň celkově, se patrně ukáže až po závěrečném vyúčtování.
Zda se exvydavatel Čížek rozhodl byznys po více jak dvaceti letech budování firmy skutečně definitivně opustit, nebo se hodlá zase vrátit, pokud jeho politická mise zkrachuje, zůstává nezodpovězenou otázkou.
„To neřeším. Teď se chci naplno věnovat politice,“ říká vyhýbavě autor projektu Český jarmark.
Pozn.: V původní verzi textu bylo uvedeno, že Jan Čížek je i zastupitelem Prahy 10. V komunální sféře se ale nyní angažuje jen z pozice občanského aktivisty. Za chybnou informaci se omlouváme.