Článek
Proč se nechat v budoucnu očkovat proti nemoci covid-19? Je to úspora času a peněz, neschopenka kvůli koronaviru znamená pro běžnou domácnost velké finanční ztráty. I tak argumentuje Ministerstvo zdravotnictví v první kampani za ověřené informace o vakcíně na koronavirus, která se v tomto týdnu začala objevovat v tištěných novinách.
V úterý se resort zdravotnictví stal partnerem rubriky „Zdraví“ v deníku Právo, ve středu vyšla půlstránková inzerce v MF Dnes, od čtvrtka jsou v plánu podle zjištění Seznam Zpráv 20vteřinové spoty ve vybraných rádiích.
Podle mluvčí Ministerstva zdravotnictví Barbory Peterové by se měla první část kampaně objevit například na Evropě 2 či rádiu Frekvence 1 a na odborných serverech.
Lepší pozdě než vůbec
Oslovení experti na dezinformace shodně kvitují, že Ministerstvo zdravotnictví začalo aktivně proti šířícím se nepravdám vystupovat.
„Lze samo o sobě hodnotit jako pokrok, že vláda prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví začala aktivně jednat proti dezinformacím,“ reaguje Bohumil Kartous, spoluzakladatel spolku Nelež a mluvčí Českých elfů, kteří s dezinformacemi bojují.
Bohumil Kartous jedním dechem dodává, že kampaň přichází pozdě – až v době, kdy se dezinformace přelily přes své běžné hranice a staly se běžnou součástí diskuzí.
„Ať už by byla tato kampaň sebelepší, tak jen stěží zvrátí obrovské dlouhodobé selhání komunikace vládních představitelů. Kdyby byli schopni dlouhodobě jasně a srozumitelně vysvětlovat navrhovaná opatření v relevantních formátech skrze rozmanité kanály, nemuseli by nyní tolik reagovat na dezinformační působení, které rychle zaplnilo informační a komunikační vakuum,“ myslí si Jaroslav Valůch, expert na dezinformace a spoluautor publikace Dezinformační dezinfekce.
Ministr už na lidi nefunguje
Redakce Seznam Zpráv oslovené odborníky také požádala, aby zhodnotili první mediální výstup ministerské dezinformační kampaně – tedy stránku věnovanou očkování v deníku Právo, kde je největší plocha věnovaná rozhovoru s ministrem Janem Blatným (za ANO) a doplněná textem, který reaguje na konkrétní dezinformace s titulkem „Toto není pravda“. Součástí je i graficky pojatá informace o tom, jak probíhá schvalovací proces vakcín.
Bohumil Kartous hodnotí spíše kladně samotné pojetí stránky, která působí redakčně, a ne jako reklamní vklad. „Mám-li hodnotit volbu samotného média, pak je spíše vhodnější, vzhledem k jeho čtenářské skupině,“ dodává Kartous.
Naopak Jan Cemper, šéfredaktor portálu Manipulatori.cz, který se věnuje dezinformacím, si myslí, že kampaň se měla zaměřit na jiný typ médií. „Co si budeme povídat, noviny už v současné době nejsou hlavním sdělovacím prostředkem. Tím je TV, částečně a ve velké míře internet,“ zpochybnil Jan Cemper výběr médií pro kampaň. Kladně hodnotí zejména vysvětlení, jak probíhá schvalovací proces vakcíny, a rozebrání mýtů o vakcínách.
Jaroslav Valůch vnímá jako promarněnou příležitost, že kampaň neodkazuje na konkrétní webovou stránku. „Tato reklama jistě nebyla levná a tím spíše by měla sloužit k tomu, aby čtenáře přivedla na interaktivní informační zdroj a udržela si ho tam,“ říká Valůch.
Oslovení experti se shodují, že ministr zdravotnictví, se kterým je vedený rozhovor, není pro nedůvěřivé čtenáře ovlivněné dezinformacemi dostatečná autorita.
„Člověka, který nedůvěřuje oficiálnímu stanovisku, zřejmě nepřesvědčí ministr. Bylo by vhodné, aby v kampani působily společensky vlivné autority,“ poukazuje Bohumil Kartous.
I Jan Cemper by spíše hledal respektovanější autority, například z univerzitního prostředí.
Bez kampaně nás čeká soužití s virem
Mediální výstupy Ministerstva zdravotnictví v tomto týdnu mají být jen první částí boje s dezinformacemi, na kterou má navázat hlavní kampaň po Novém roce, na kterou je vyčleněno zhruba 50 milionů korun.
Vypsat veřejnou soutěž a vybrat vítěze se chystá ministerstvo ještě v letošním roce.
„Pořád platí to, že hlavní informační kampaň hrazená státem bude vysoutěžená do konce roku a začne neodkladně potom,“ potvrzoval minulý týden v pátek ministr Jan Blatný.
„V současné chvíli připravuje advokátní kancelář vybraná na základě výběrového řízení dokumentaci pro výběrové řízení na samotnou mediální kampaň,“ uvedla pro Seznam Zprávy Barbora Peterová, mluvčí Ministerstva zdravotnictví, v jaké fázi je příprava velké kampaně.
O kampaň se přitom zajímal i prezident Miloš Zeman na schůzce s vicepremiérem a ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD). „Pan prezident se také zajímal, zda má vláda připravenou kampaň, která bude na občany působit,“ řekl vicepremiér po schůzce na Pražském hradě.
„Budeme muset bojovat s dezinformacemi, kterých je plný internet. Pokud nezvládneme naplnit cíle očkování, které máme, čekalo by nás další soužití s virem v dnešní podobě,“ dodal ministr vnitra.