Článek
Vždy viděl a plánoval na několik let dopředu. Jenže teď má majitel Koh-i-nooru Vlastislav Bříza pro příští rok jediný cíl. „Udržet životaschopnost značky Koh-i-noor, udržet zaměstnanost a odborníky. Provozní ziskovost EBITDA je až druhořadá,“ říká Bříza s tím, že i když ví, že to jeho skupina finančně ustojí, plánování je v současné době něco jako rovnice o dvou neznámých.
Rovnice o většině neznámých
Za ty si dosaďte situaci v zahraničí a to, co nákaza a hlavně boj proti ní udělá v České republice. S tím jsou logicky spojené další otazníky a nejasnosti. Od kurzu koruny, přes dostupnost financování a cenu surovin, rychlost, jakou se vše bude vracet do normálu, až po situaci na trhu práce. Lidí totiž může být hodně. Nebo taky málo, a to se uvidí až v okamžiku, kdy vláda ukončí podpůrné programy.
Plány firem teď proto berou za své. Jde přitom o to, zda budou moci příští rok nabírat lidi, kolik plánují investovat, jestli budou muset dál šetřit. Zásadní věci, které nakonec ovlivní celou českou ekonomiku. „Plánujeme ze dne na den, z týdne na týden, z měsíce na měsíc. Jinak to s ohledem na nepředvídatelný světový vývoj ani nelze. Určitě bychom se chtěli a musíme pohybovat s tržbami kolem osmi miliard korun. Plán je ale naše interní záležitost a nemusíme se v případě jeho neplnění nikomu zpovídat ,“ doplňuje šéf a majitel Juty, největší textilky v zemi, Jiří Hlavatý.
Nejistota jde napříč obory. Například Kvido Štěpánek, majitel společnosti Isolit-Bravo, která vyrábí plastové díly do automobilek, teď kvůli karanténám ve své firmě téměř nestíhá požadované vysoké tempo. Jenže jestli automobilkám tahle rychlost vydrží i po Vánocích, to Štěpánek netuší a spíše o tom pochybuje. „Plány na příští rok proto neděláme. Situace se mění po týdnech, je těžké cokoliv plánovat, “ dodává.
„V současné době, kdy se vládní opatření spojená s pandemií covidu-19 mění doslova každým dnem, je proces přípravy plánu obtížnější než v jiných letech,“ potvrzuje Jakub Hampl, manažer pro vztahy s investory O2.
Obory, na které současná vládní nařízení dopadají nejvíc, pak varují, že spíše než strategii teď potřebují krizový management. „V této době nemá smysl detailně plánovat, ale jen řídit firmu podle situace na bojišti,“ doplňuje majitel firem RegioJet a Student Agency Radim Jančura.
Neznámých v celé rovnici je ale ještě daleko víc. Developer Evžen Korec, majitel společnosti Ekospol, upozorňuje, že zejména v jeho branži bude rozhodující stav ekonomiky a z toho vyplývající poptávka po bytech. „Ta v současnosti klesla, protože se spousta domácností obává nejistoty ohledně nejbližšího vývoje,“ dodává Korec s tím, že na druhou stranu v krizi se investice do nemovitostí většinou využívají pro zhodnocení peněz.
Dan Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku, předpokládá, že svět už nikdy nebude stejný a důležité bude, jak rychle se lidé vrátí ke svým návykům, jež během pandemie opustili. Asi největší neznámou je pak vakcína a případná proočkovanost populace. Ta určí další vývoj nákazy. I když ten vidí každý podnikatel jinak.
Když pandemie pomáhá rozpočtu
Například Linet Group zažívá v důsledku současné pandemie rekordní období a tržby skupiny vyskočily na 325 milionů eur. I tady ale řeší otazníky, i když z jiného pohledu než ostatní firmy. „Klíčový bude další vývoj pandemie. Z toho se odvíjí chutě a potřeby investovat do zdravotnictví. Každá země bude reagovat jinak,“ vysvětluje šéf Linetu Tomáš Kolář.
Další firma spojená se zdravotnictvím - dodavatel sortimentu pro zdravotní péči Hartmann - Rico - zase řeší, jaké budou hygienické návyky. Kdy odezní nošení roušek, jak to bude s desinfekcí, a hlavně - jaká bude cena a dostupnost ochranných pomůcek, jako jsou operační pláště, operační a vyšetřovací rukavice.
"Tyto komodity sami nevyrábíme a celosvětový nedostatek těchto produktů se projevuje výrazným nárůstem cen v řádu desítek procent u našich dodavatelů. Než se situace v této oblasti stabilizuje, bude to ještě chvíli trvat, “ dodává Tomáš Groh, člen představenstva a výkonný ředitel firmy, která teď kvůli pandemii plánuje na kratší časová období a operativní plány ještě průběžně aktualizuje.
Obrat v druhém čtvrtletí?
Zatímco Tomáš Kolář z Linetu se domnívá, že s covidem-19 budeme muset vydržet ještě další 2 roky, než dojde k dostatečné vakcinaci světové populace, firmy se většinou upínají na druhou polovinu příštího roku. Například společnost Kiwi.com zakladatele Olivera Dlouhého plánuje být v tu dobu opět v zisku, i když rozhodně nečeká, že poptávka se do té doby zvedne na předpandemickou úroveň.
„Konec roku nám napoví, jaká je ochota lidí utrácet a podle toho začneme plánovat rok 2021,“ dodává Jan Hájek ze společnosti Zážitky.cz. I v této nejisté době se firmy snaží pokud možno neškrtat v investicích. „Na konci kalendářního roku děláme vždycky sumář toho, co jsme splnili. A řešíme, jakým směrem budeme investovat v dalším roce. A zatím to vypadá tak, že nás čekají investice úplně jinam než tomu bylo v předchozích letech. Naší slabinou je totiž struktura firmy, a proto se na ni budeme více soustředit a řešit její uspořádání,“ říká Jiří Plšek z rodinné pražírny kávy Coffeespot.
Omezování investic - cesta do pekla
Ne vše je ale úplně černé. Automobilka TPCA pokračuje v plánované investici 4 miliardy korun a náborem nových zaměstnanců pro rozšíření výroby o model Toyota Yaris. Novou halu a výrobu chystá i firma GZ Media Zdeňka Pelce na vinylové desky, která hledá i případné akviziční cíle v USA.
Velké investice plánuje i Viscofan. "Největší část investic opět půjde do inovací, pak na nové výrobní kapacity a v neposlední řadě do bezpečnosti. Pokud vše funguje správně, tak vždy máte více projektů a vizí, které byste chtěli realizovat, pokud budete mít neomezený počet zdrojů. Ale musíme se chovat ekonomicky rozumně. Uděláme vše, co potřebujeme a co má smysl, i když bychom toho určitě vymysleli víc, “ říká generální ředitel Viscofanu Miroslav Kamiš.
„Omezování investic je cesta do pekla. To dobře víme. Všechny odpisy bych tak chtěl opět proinvestovat,“ uzavírá Vlastislav Bříza z Koh-i-nooru.