Článek
Průměrná česká domácnost vyprodukuje za rok víc než tunu odpadů, nejvíc právě v aktuálním období kolem vánočních svátků. Podle Petra Hanzela stačí jen několik změn a můžeme radikálně snížit množství odpadu, který vyrábíme. „Můžeme začít u toho, že si pořídíme textilní nákupní tašku a zbavíme se igelitek. A když se vzdáme PET lahví, uděláme tím dobře nejen ekologii, ale prospěje to i našemu zdraví,“ tvrdí Hanzel, který je spoluzakladatelem prvního českého bezobalového obchodu a také mluvčím iniciativy Bezobalu.
Společně s kolegy školí další zájemce, kteří by chtěli v Česku otevřít bezobalové obchody. „Aktuálně v Česku fungují dva a prodáváme tam veškerý sortiment od potravin až po kosmetiku, zákazníci si jen musí přinést vlastní obaly,“ tvrdí Hanzel, který se tímto konceptem inspiroval v zahraničí. Bezobalové obchody jsou hitem ve světových metropolích – třeba v Berlíně nebo v Londýně.
„Obaly nás jen klamou, nahé potraviny jsou sexy. Zákazníci navíc přesně vědí, co kupují. Češi si tento způsob nákupů oblíbili, šetří to čas, přírodu i peníze,“ tvrdí Hanzel, jehož iniciativa Bezobalu se věnuje i osvětě. Třeba pořádá konference o Zero Waste, což je trend, jak žít zcela bez odpadu. Například roční odpad americké propagátorky Zero Waste Bey Johnson a celé její rodiny se vejde do jedné zavařovací sklenice.
Jak se nakupuje v obchodě bez obalů? Dá se naučit žít zcela bez odpadů? A čeho je nejtěžší se vzdát? Podívejte se na rozhovor s Petrem Hanzelem v přiloženém videu.